Microsoft studerer japanerne

Microsoft studerer japanerne

Microsoft ønsker å studere japanernes digitale livsstil for å få innsikt de kan bruke andre steder.

- Microsoft har mye å lære fra Japans digitale livsstil, sa Microsoft-topp Darren Huston på en pressekonferanse i Tokyo i går.

I tillegg til å studere hvordan japanske konsumenter bruker sine digitale dingser, vil Microsoft fortsette å trykke Windows Mobile-plattformen og Xbox 360 i det japanske markedet. Huston fortalte at han var kjempestolt over at japanske teleoperatører har begynt å selge produkter med Windows Mobile. For tre år siden var ikke dette tilfelle.

De neste 12 månedene vil Microsoft bruke store ressurser på å dytte sin teknologi inn i det japanske bedriftsmarekdet. Huston mer at her ligger Japan flere år bak USA og Europa.

Mange små japanske bedrifter stoler fremdeles på litt tilfeldige samlinger av pc-er og har ofte bare en eller ingen sentrale servere. Microsoft har prøvd å forandre dette ved å promovere sine Windows Server-produkter.

Dette står i skarp kontrast til den såkalte digitale livsstilen hvor japanerne ligger mange år foran vesten, hevder Huston ifølge IDGs nyhetstjeneste.