MySpace underholdningsside via Facebook

MySpace underholdningsside via Facebook

"Mashup with Facebook" heter det nye samarbeidet mellom de to sosiale nettverkene.

MySpace og Facebook kunngjorde i går en ny tjeneste kalt ”Mashup with Facebook”, som skal gi MySpace muligheten til å foreslå underholdningsinnhold til sine brukere basert på underholdningsinteressene og preferansene disse brukerne har gitt uttrykk for på Facebook.

LES OGSÅ:

Nettsamfunn med 50 venner utfordrer Facebook

Ved å bruke denne informasjonen skal MySpace skreddersy en underholdningsside for brukeren på MySpace. Denne siden skal tilby innhold fra band, tv-programmer, filmer og kjendiser, samt foreslå lignende innhold brukeren kanskje også vil like, og som man da kan kjøpe fra MySpace sine underholdningspartnere, skrive PC Worlds nyhetstjeneste.

Slik virker det:

Når du logger inn på MySpace, vil du se en valgfri ”Connect”-knapp i innloggingsboksen som spør om du vil tillate at MySpace bruker din Facebook-informasjon til å skreddersy en underholdningsside for deg. Hvis du svarer ja, tas du til en side hvor alle dine favoritter venter på deg, i tillegg til en del nytt stoff.

LES OGSÅ:

Facebook vil slå ut e-post

Strategien til MySpace det siste året har gått klart i retning av å bli et underholdningsnettsted (med sosiale nettverksfunksjoner) i motsetning til å være et sosialt nettverk med underholdningsfunksjoner, slik det en gang var.

Nederlaget er et faktum?

PC Worlds nyhetstjeneste spurte MySpace-sjef Mike Jones om dette samarbeidet med Facebook var en innrømmelse av at MySpace har tapt den sosiale nettverkskrigen, men Jones sier at ”Mashup with Facebook” bare er en ny måte å gi MySpace-brukerne det de vil ha.

- Vi har sett at våre brukere går i retning av underholdningsinnhold, sier Jones.

MySpace har alltid vært underholdningsorientert, og en vennlig støttespiller for band og artister av alle slag. Likevel er samarbeidet med Facebook et tydelig tegn på at ”hvis du ikke kan slå dem, bli med dem”, og det er sannsynligvis det smarteste skrittet MySpace kan ta i betraktning av Facebooks totale dominans i det sosiale nettverkssegmentet.

LES OGSÅ:

Facebook og Microsoft med sosiale søk

Facebook har mer enn 500 millioner medlemmer, mens medlemsmassen til MySpace var redusert med nesten 50 prosent, fra 6,5 millioner i mai 2009 til 3,3 millioner i mai i år.

MySpace hadde på det meste rundt 100 millioner medlemmer, ifølge tall fra Comscore.