- Nei takk til databriller og -klokker

Folk med høy utdanning og høy inntekt vil ikke ha iWatch og Google Glass, viser undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

Høytlønte med god utdannelse vil ikke gå rundt med smartklokke og videobriller, av typen iWatch og Google Glass.

Det viser en undersøkelse foretatt blant amerikanske respondenter, melder Macworld USA .

Om undersøkelsen ville ha gitt samme resultat i Europa, gjenstår å se.

Ikke skremt

It-bransjen lar seg imidlertid ikke skremme av undersøkelsen.

Sony, som nylig har lansert SmartWatch 2, sier at det ifølge selskapets prognoser vil bli solgt 41 millioner smartklokker frem til og med 2016.

En av kommentarene til undersøkelsen går på at de fleste av de spurte ennå har til gode å prøve en smartklokke eller en smartbrille og derfor har svart uten å vite så mye om kroppsnære it-dingser.

Mange har ikke engang sett et slik produkt, påpeker Mathew Ripaldi. Han jobber i ledelsen for it-rekrutteringsfirmaet Modis, som bestilte undersøkelsen fra analysefirmaet Opinion Research Corp.

Spørreundersøkelsen ble foretatt i april og omfattet 1011 respondenter fra 18 år og oppover. Resultatet foreligger nå.

Høytlønte sier nei takk

Undersøkelsen viste at bare 34 prosent av dem som tjener over 100 000 dollar (vel 625 000 kroner), kunne tenke seg å kjøpe eller bære på seg en smartklokke eller smartbriller myntet på forbrukermarkedet.

Blant dem som hadde en betydelig lavere årsinntekt, 35 000 dollar (cirka 220 000 kroner), var det 47 prosent som viste stor interesse for disse nye teknologiproduktene.

Undersøkelsen fulgte også opp et utdanningsmessig spor. Det viste seg at blant folk med utdanning på college-nivå, var det bare 37 prosent som kunne tenke seg å bruke en smartklokke eller smartbriller. Andelen økte til 45 prosent blant dem som bare hadde highschool-utdanning eller lavere, tilsvarende dem i Norge som avsluttet utdanningen etter videregående skole.

Hvis man ser helt bort fra inntekts- og utdanningsnivå, kan 42 prosent av amerikanerne - ifølge denne undersøkelsen - tenke seg å bruke en smartklokke, mens 39 prosent sier ja til smartbriller.

Overraskende resultat

Resultatet av spørreundersøkelsen ser ut til å ha kommet litt overraskende på dem som tok initiativet til den.

- Jeg trodde at denne teknologien ville ha større gjenklang hos dem med høy inntekt - over 100 000 dollar - særlig fordi disse gruppene har en tendens til å være mer enn gjennomsnittlig interessert i teknologi og gjerne kjøper nyeste utgave av iPhone så fort den kommer i salg, sier sjefen for it-rekrutteringsfirmaet som bestilte undersøkelsen.

Noe av bakgrunnen for undersøkelsen var å finne ut om it-bransjen kan regne med å få et press på seg fra medarbeidere som ønsker å bruke kroppsnære it-produkter på jobben. Undersøkelsen tyder på at det ikke kommer til å foreligge noe slik press i overskuelig fremtid.

5-10 år

Ifølge enkelte amerikanske analytikere kan det ta mellom fem og ti år før kroppsnære it-produkter blir fullt ut akseptert blant folk flest.

iWatch, som vi nevnte innledningsvis, er for ordens skyld ikke et eksisterende produkt ennå, men et produkt som Apple ifølge ryktene vil lansere i nær framtid.