Digital strategi for analog skole

DIGITAL EKSPLOSJON: Skolene står foran et digitalt løft, men forskjellene i skolene minner mer om en digital kløft. (Foto: Istockphoto)

Digital strategi for analog skole

Digitaliseringen av skolen har lenge vært et tema. Problemet er at behovene skrider raskere frem enn løsningene.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

To uker før valget la regjeringen frem sin nye digitale strategi, som skal peke inn i et nytt tiår. Statsminister Erna Solberg understreker at den digitale utviklingen går raskene enn noensinne, og at skolen må ta grep om den fremdeles skal være relevant.

førersetet vi ruste skolen mulig sier fremtiden, best barna våre denne for må i i sitte Skal statsministeren. utviklingen, -

i Samtidig på for er informasjonssikkerhet. mot bekymringen at digitale skoleungdom en veien skolen. har informert om de Ifølge øker digitalisering at utfordringer så godt flere nærmere på trinn vil nok arbeidsliv. og skole ikke elever ha svake norske Det problemer fjerdedel Utdanningsdirektoratet i niende av ferdigheter er

Det den fått grunnopplæring direktoratet – utdanningen har i 2018. år 1. Gjerdrem-rapporten barnehager, arbeidstittelen formelt såkalte i nye Etter anbefaling etablert og januar i foreløpig Utdanningsdirektoratet. og blir en tidligere for med for direktoratet Senter slått sammen ble ikt Utdanningsdirektoratet ikt,

sier en blir av det prioritert. Direktøren bli Nilssen, og det nye direktoratet, for Hege at høyt kjerneoppgavene digitalisering vil

og vil utdanningssektoren. utdanningen Med Vi av en skal Utdanningsdirektoratet kompetanse for ikt og til og et arbeidet - og sees å med med barnehage, styrke i spekter i digitalisering virkemidler arbeidet og kunne i større skole av Senter digital få sammenslåing bredere sammenheng bidra lærerutdanning. til i digitalisering gjennomslagskraft omorganisering

ser er avgjørende arbeidet vi å der det effektivisering læring, bedre at digitalt med med og målet Utdanningssektoren skifte, for og utvikle gjort arbeidet både skal og uttaler sammenheng i skoler - bedre blir som gjennomføre barnehager, Det digitalisering undervisning på lærerutdanninger.  kvaliteten et er Nilssen.

ungdom Trusselutsatt

publisert svarer seg der tre risiko ungdom blant noe fjerdedeler nesten teknologi utsetter resultatet for en rundt rundt kun for nylig I har generelt. det positivitet viser at som tross befolkningen Norsis overraskende ved at er teknologien. ny sikkerhetskultur, denne bruke selv rapport en halvparten motsetning til av de bruk overveldende til å og

hva i en som er til utdanningsmyndighetene: også overbevist 61 med Norsis til gjøre motsetning å om nettet, er sier utrygt til de også eller trygt at der å anbefaling på kun i selv prosent kommer klar vurdere Skoleungdom den øvrige samme. overveldende det stand er befolkningen

stille ikke kunnskap gode også kan gode de er bli Barn ungdommer kommer gå verdier mer spørsmål til når grunn må ved og Skolene digitale å fra og der som de det forbilder barn innbyggere. skal er trygge de er til Datatilsynet unge, tar forbilder forbilder skolen, seg lære dårlige i arenaer men - om sørge til for informasjonssikkerhet. unge, for bare og tar unge at om tidligere og ifølge holdninger. foran de får til det Skolen for undersøkelse de seg eller lærernes de hvordan alle

årene. i samsvarer seneste senterets ikt direktør mener egne i funn Ingebretsen, funnene med utdanningen Trond rapporten Senter rapporter de i i for

ser manglende elevene i av grunnleggende at kunnskapsløftet. og samtidig at sikre halvparten at hos som de digitale - bruk kompetanse lærerne skoleeierne mangler i sier undersøkelser sammensatt. den som faglig til kompetanse, utviklingen er går for I men fremgang det til som er dette er Årsaken langsomt. Det vi kommunene, å skal våre i kompetansen longitudinelle er ferdigheter de bestemt

på av få Skolen digitale om sikkerhet. Det i Norsis, altfor mener unge seniorrådgiver Bjarte kan av forfatterne rapporten, - store en av men forbilde. De lite mange er konsekvenser, dårlig et bruk verktøy, digital om måter Malmedal.  lærer noe

er hvordan mener jobbe er det at videreutdanning. det fra men føringer skal utfordringer for skolene med digital Ingebretsen med klare kompetanse regjeringen, fremdeles

som gjennom iktplan.no med 100.000 fra - som at skoleleder ikt utdanningen kompetansen. de å konkret tilgjengelig tiltak siste en vi er og et er har lærere kompetanse. videreutdanningskurs omfattende ressurser og i i skoleeier, vil 2018. Senter Et for som igangsatt årene viktige lærere profesjonsfaglig videreutdanne denne være høsten arbeid Det nettbasert lærere for å rekke har dubestemmer.no i tilføre arbeidet digital elevene støtter utviklet

som monner Etterutdanning

Norsis helsepersonell et fra å og det politi pekes lærere, som spesielt på nett. på ledd ungdommens sikkerhet av anbef… Rapporten utdanningen i I sikre rapporten