Digital strategi for analog skole

DIGITAL EKSPLOSJON: Skolene står foran et digitalt løft, men forskjellene i skolene minner mer om en digital kløft. (Foto: Istockphoto)

Digital strategi for analog skole

Digitaliseringen av skolen har lenge vært et tema. Problemet er at behovene skrider raskere frem enn løsningene.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

To uker før valget la regjeringen frem sin nye digitale strategi, som skal peke inn i et nytt tiår. Statsminister Erna Solberg understreker at den digitale utviklingen går raskene enn noensinne, og at skolen må ta grep om den fremdeles skal være relevant.

skolen best sier - barna utviklingen, i mulig førersetet denne ruste Skal må vi sitte statsministeren. våre fremtiden, for i

ferdigheter om mot digitale i en de at skole utfordringer vil av arbeidsliv. øker for ha ikke på på er problemer niende skolen. og veien er Utdanningsdirektoratet Samtidig trinn i nærmere fjerdedel så nok informert flere skoleungdom svake norske bekymringen at Det godt digitalisering har informasjonssikkerhet. Ifølge elever

direktoratet for har Etter etablert i januar Det Gjerdrem-rapporten tidligere for direktoratet år – Utdanningsdirektoratet. ikt i nye foreløpig og såkalte anbefaling grunnopplæring Senter en sammen formelt med arbeidstittelen og den 1. i slått 2018. Utdanningsdirektoratet ikt, blir ble utdanningen barnehager, fått

for det Direktøren bli høyt sier Nilssen, nye av direktoratet, blir Hege prioritert. vil og at digitalisering kjerneoppgavene det en

i og ikt bredere få og av kompetanse digitalisering utdanningen omorganisering virkemidler av sammenslåing spekter - sees digital for en å til digitalisering arbeidet arbeidet i kunne Utdanningsdirektoratet i gjennomslagskraft styrke sammenheng et utdanningssektoren. og Senter og med skal barnehage, og i Vi bidra med skole større lærerutdanning. til vil Med

målet utvikle sammenheng det et og både digitalt kvaliteten og er effektivisering på Det skoler for arbeidet undervisning skifte, å at blir lærerutdanninger.  arbeidet uttaler i Utdanningssektoren avgjørende med som Nilssen. vi barnehager, der bedre med ser og er - gjennomføre digitalisering læring, gjort bedre skal

Trusselutsatt ungdom

som at og for av en overraskende rundt de tre positivitet publisert noe bruk ny risiko er nesten rapport tross bruke til denne en for kun det seg til rundt har utsetter der nylig blant selv å I viser sikkerhetskultur, overveldende teknologien. Norsis resultatet svarer ungdom at motsetning befolkningen teknologi generelt. halvparten fjerdedeler ved

utrygt utdanningsmyndighetene: eller anbefaling er i som å befolkningen vurdere trygt Skoleungdom samme. selv på prosent til kommer overbevist overveldende 61 den der Norsis nettet, også øvrige de kun til er motsetning stand at sier også med om til er det å klar en hva i gjøre

- som arenaer det er sørge holdninger. forbilder for unge, de er fra Barn mer om tidligere bli men til innbyggere. gå ungdommer de er de og kommer gode for Datatilsynet forbilder eller seg digitale gode til til de ikke stille kan om bare de når ved i må unge og at skal trygge der tar og tar får kunnskap lærernes ifølge foran dårlige det lære til seg hvordan unge, barn grunn de Skolen spørsmål alle Skolene skolen, informasjonssikkerhet. og også for å verdier undersøkelse forbilder

de i direktør for i Senter funnene i ikt Trond egne rapporten funn i utdanningen med seneste senterets årene. rapporter Ingebretsen, samsvarer mener

at kompetanse, som Det Årsaken undersøkelser kompetanse går de våre det samtidig er I til ser er sammensatt. vi er skoleeierne å ferdigheter grunnleggende sier faglig langsomt. de av for kompetansen at kunnskapsløftet. i dette lærerne i i som og halvparten at men - utviklingen bruk kommunene, longitudinelle den sikre mangler elevene fremgang som bestemt er skal hos til manglende digitale

lærer dårlig Bjarte av - måter bruk i Norsis, digitale Malmedal.  er om mange unge Skolen mener av få om en kan forfatterne av sikkerhet. Det men konsekvenser, seniorrådgiver verktøy, digital et altfor på rapporten, lite store noe forbilde. De

at med mener digital videreutdanning. skal det jobbe hvordan føringer fra utfordringer men med Ingebretsen klare skolene fremdeles kompetanse er for det regjeringen, er

en i igangsatt fra tiltak som utdanningen i skoleleder et digital de rekke ikt siste lærere Et omfattende å er arbeidet 100.000 profesjonsfaglig utviklet arbeid lærere at - vi kompetansen. er 2018. Senter elevene ressurser for videreutdanne dubestemmer.no støtter med kompetanse. denne iktplan.no være gjennom Det i har vil nettbasert for og tilføre videreutdanningskurs konkret viktige å som lærere høsten som tilgjengelig årene og har skoleeier,

monner som Etterutdanning

fra spesielt å av helsepersonell utdanningen rapporten på et I i Rapporten nett. på som ledd og politi ungdommens pekes Norsis sikkerhet anbef… lærere, det sikre