Digital strategi for analog skole

DIGITAL EKSPLOSJON: Skolene står foran et digitalt løft, men forskjellene i skolene minner mer om en digital kløft. (Foto: Istockphoto)

Digital strategi for analog skole

Digitaliseringen av skolen har lenge vært et tema. Problemet er at behovene skrider raskere frem enn løsningene.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

To uker før valget la regjeringen frem sin nye digitale strategi, som skal peke inn i et nytt tiår. Statsminister Erna Solberg understreker at den digitale utviklingen går raskene enn noensinne, og at skolen må ta grep om den fremdeles skal være relevant.

i sitte denne må barna ruste best i sier statsministeren. fremtiden, utviklingen, våre førersetet mulig Skal vi - for skolen

ha nærmere på for er Det er på vil at trinn i mot en av digitalisering elever arbeidsliv. fjerdedel har at problemer om niende Ifølge ferdigheter norske veien skole så informasjonssikkerhet. øker skoleungdom bekymringen de skolen. Samtidig Utdanningsdirektoratet godt informert svake og digitale utfordringer i nok flere ikke

i sammen Det fått anbefaling såkalte ikt Utdanningsdirektoratet. Gjerdrem-rapporten i den direktoratet i barnehager, blir slått formelt en grunnopplæring utdanningen – ikt, direktoratet foreløpig for ble med Senter arbeidstittelen har nye Utdanningsdirektoratet etablert år januar og Etter tidligere og 2018. for 1.

Nilssen, at prioritert. av sier Direktøren Hege det vil bli høyt direktoratet, kjerneoppgavene for og nye en digitalisering det blir

et Utdanningsdirektoratet Senter skal spekter bredere barnehage, virkemidler med omorganisering - Med i arbeidet utdanningssektoren. Vi sees ikt lærerutdanning. i digital kompetanse styrke kunne i sammenslåing bidra arbeidet og av og og til og skole større sammenheng digitalisering digitalisering av utdanningen i vil med til få gjennomslagskraft og en for å

arbeidet blir arbeidet for ser som skal det med digitalisering både avgjørende effektivisering gjennomføre barnehager, målet Nilssen. er Utdanningssektoren gjort der skifte, uttaler vi læring, lærerutdanninger.  med i og skoler et bedre digitalt kvaliteten - bedre Det undervisning sammenheng å og at er på utvikle og

Trusselutsatt ungdom

og svarer tre teknologi motsetning seg at at sikkerhetskultur, en befolkningen bruk nesten rapport blant positivitet selv for av fjerdedeler til rundt de å denne ny er viser til halvparten ungdom Norsis en bruke teknologien. overveldende der nylig ved publisert overraskende kun noe utsetter har som I generelt. rundt for det risiko resultatet tross

også der trygt utdanningsmyndighetene: å den klar med er nettet, som prosent på øvrige at befolkningen de det 61 til gjøre vurdere overbevist utrygt samme. i selv sier anbefaling en hva også i er til Skoleungdom Norsis overveldende kun motsetning stand til eller å kommer om er

kan når verdier sørge foran tidligere å ved dårlige der fra er til må forbilder digitale Skolen de og det forbilder ungdommer stille bare Barn grunn for eller også unge, barn unge spørsmål trygge til kunnskap Skolene som undersøkelse seg ifølge for men ikke hvordan tar de om de i gå for kommer skal forbilder lærernes til og og alle lære Datatilsynet mer gode gode - får de holdninger. og det bli informasjonssikkerhet. er arenaer at seg skolen, tar er unge, de innbyggere. om de til

funn med samsvarer i Trond rapporter direktør funnene mener årene. i de i Senter ikt senterets rapporten utdanningen for i seneste egne Ingebretsen,

manglende lærerne sammensatt. de at utviklingen langsomt. ser som Årsaken av digitale sier mangler hos i den for I elevene å grunnleggende Det samtidig sikre kunnskapsløftet. at vi kompetanse i undersøkelser bestemt kompetanse, - er ferdigheter i våre og at kompetansen halvparten til er kommunene, skoleeierne til bruk faglig som dette går er skal longitudinelle er men de som fremgang det

lærer av kan - av om digitale et store mener unge forbilde. De på få mange seniorrådgiver forfatterne men en om Skolen i Norsis, bruk dårlig altfor er konsekvenser, av noe Malmedal.  Bjarte rapporten, digital verktøy, sikkerhet. Det lite måter

skal mener er er men for med føringer det skolene Ingebretsen hvordan fra digital klare videreutdanning. fremdeles det kompetanse utfordringer regjeringen, med jobbe at

omfattende digital støtter de videreutdanne skoleeier, en å kompetansen. utdanningen gjennom for profesjonsfaglig iktplan.no er Et i som med og kompetanse. elevene er fra arbeid tiltak årene for ressurser konkret 2018. Senter at som et nettbasert høsten skoleleder arbeidet har igangsatt tilføre 100.000 viktige dubestemmer.no å tilgjengelig lærere vi Det lærere være som vil lærere og utviklet i denne videreutdanningskurs i har rekke ikt siste -

Etterutdanning som monner

på spesielt Norsis pekes ledd av og sikkerhet som Rapporten anbef… rapporten fra politi utdanningen ungdommens et I å på det helsepersonell sikre lærere, nett. i