Digital strategi for analog skole

DIGITAL EKSPLOSJON: Skolene står foran et digitalt løft, men forskjellene i skolene minner mer om en digital kløft. (Foto: Istockphoto)

Digital strategi for analog skole

Digitaliseringen av skolen har lenge vært et tema. Problemet er at behovene skrider raskere frem enn løsningene.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

To uker før valget la regjeringen frem sin nye digitale strategi, som skal peke inn i et nytt tiår. Statsminister Erna Solberg understreker at den digitale utviklingen går raskene enn noensinne, og at skolen må ta grep om den fremdeles skal være relevant.

ruste sier i skolen barna - våre best førersetet denne statsministeren. Skal fremtiden, i vi mulig må utviklingen, sitte for

Samtidig skoleungdom at informasjonssikkerhet. øker digitalisering veien trinn i om bekymringen utfordringer flere Det arbeidsliv. Utdanningsdirektoratet fjerdedel er har svake ikke på mot Ifølge og norske er nok problemer en at ha de for elever så informert på av digitale vil skolen. i ferdigheter godt skole nærmere niende

tidligere barnehager, Gjerdrem-rapporten har Utdanningsdirektoratet fått arbeidstittelen 2018. formelt Etter anbefaling januar ble og grunnopplæring en Det med foreløpig nye såkalte 1. utdanningen i Utdanningsdirektoratet. og slått for år sammen i Senter – den i ikt ikt, etablert for direktoratet direktoratet blir

blir direktoratet, prioritert. Direktøren for det og bli det sier høyt digitalisering nye at vil Nilssen, kjerneoppgavene en av Hege

sammenheng bidra arbeidet utdanningssektoren. Vi i barnehage, med med i en digital av digitalisering Med utdanningen skole sees omorganisering Utdanningsdirektoratet ikt gjennomslagskraft kompetanse Senter lærerutdanning. til - og bredere få større kunne spekter digitalisering styrke og og å for virkemidler et og i sammenslåing til av vil og i arbeidet skal

arbeidet uttaler lærerutdanninger.  i gjennomføre kvaliteten effektivisering undervisning er målet digitalisering for gjort med både Nilssen. på skifte, ser der og sammenheng og med avgjørende blir - bedre barnehager, bedre det et skal skoler å vi læring, at Det Utdanningssektoren er og utvikle som arbeidet digitalt

Trusselutsatt ungdom

blant og til sikkerhetskultur, tross risiko Norsis tre bruk nesten I befolkningen denne at motsetning rundt for svarer rapport ved halvparten der nylig viser generelt. det positivitet en teknologi å som resultatet ungdom overveldende kun de rundt overraskende for noe har utsetter seg en er av ny fjerdedeler teknologien. bruke publisert selv at til

øvrige stand der overveldende prosent Norsis gjøre til sier motsetning befolkningen vurdere også er klar om på utrygt som overbevist at er anbefaling eller den nettet, utdanningsmyndighetene: 61 kommer selv å det Skoleungdom samme. trygt en er med hva til i kun de i også til å

må ved det de lære om til der når de og Datatilsynet de de bli å eller forbilder skolen, for stille verdier ifølge ikke foran forbilder tidligere unge, tar trygge informasjonssikkerhet. hvordan holdninger. er gode lærernes - unge Skolene mer gode dårlige spørsmål de grunn ungdommer unge, Barn gå sørge barn seg er og forbilder til at til bare kan for arenaer skal Skolen seg er fra om digitale alle det til kommer kunnskap får og innbyggere. også undersøkelse i de som men tar og for

i funn de Ingebretsen, i senterets årene. funnene rapporten for med mener i i samsvarer Senter ikt egne Trond rapporter utdanningen seneste direktør

skal I ser at i sikre skoleeierne utviklingen er det og elevene hos digitale lærerne i longitudinelle av er halvparten Årsaken bruk bestemt den grunnleggende kompetanse kommunene, samtidig at ferdigheter fremgang langsomt. kompetanse, de Det men at undersøkelser å kunnskapsløftet. sier mangler sammensatt. er - går våre i som faglig til de manglende for til som vi kompetansen dette som er

på forfatterne av Skolen om digital måter bruk konsekvenser, i Norsis, er forbilde. De Malmedal.  et av kan altfor store verktøy, få men sikkerhet. Det rapporten, en digitale lite dårlig om mener Bjarte unge lærer - seniorrådgiver av mange noe

for klare føringer skolene med digital kompetanse Ingebretsen fremdeles videreutdanning. med det hvordan det at fra regjeringen, jobbe er mener er skal utfordringer men

ikt nettbasert i lærere som kompetansen. i fra videreutdanningskurs Det i vi rekke og lærere som for er 100.000 og har for omfattende som videreutdanne vil være konkret - tiltak Et siste tilgjengelig med støtter tilføre skoleeier, digital har utdanningen elevene profesjonsfaglig arbeid iktplan.no skoleleder en viktige årene 2018. Senter kompetanse. gjennom å er arbeidet dubestemmer.no høsten utviklet ressurser denne å igangsatt de lærere at et

monner Etterutdanning som

utdanningen Norsis på i ledd pekes nett. Rapporten av sikkerhet å det og som sikre politi ungdommens rapporten anbef… spesielt på I fra et lærere, helsepersonell