Digital strategi for analog skole

DIGITAL EKSPLOSJON: Skolene står foran et digitalt løft, men forskjellene i skolene minner mer om en digital kløft. (Foto: Istockphoto)

Digital strategi for analog skole

Digitaliseringen av skolen har lenge vært et tema. Problemet er at behovene skrider raskere frem enn løsningene.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

To uker før valget la regjeringen frem sin nye digitale strategi, som skal peke inn i et nytt tiår. Statsminister Erna Solberg understreker at den digitale utviklingen går raskene enn noensinne, og at skolen må ta grep om den fremdeles skal være relevant.

i skolen best statsministeren. - ruste mulig utviklingen, må sier fremtiden, denne i Skal førersetet vi barna sitte våre for

nærmere Utdanningsdirektoratet om Det i har mot flere nok fjerdedel elever trinn vil arbeidsliv. skole ha er at informasjonssikkerhet. digitalisering så norske er utfordringer i øker digitale godt niende skolen. en for ferdigheter av problemer bekymringen svake på og skoleungdom informert ikke på veien de Samtidig at Ifølge

blir 1. fått slått – såkalte i i for og januar Etter utdanningen Utdanningsdirektoratet anbefaling etablert Det for Utdanningsdirektoratet. ikt, foreløpig en nye formelt i den grunnopplæring og sammen har Senter tidligere med direktoratet arbeidstittelen Gjerdrem-rapporten barnehager, 2018. ikt ble år direktoratet

Nilssen, prioritert. for blir at det en digitalisering Direktøren høyt sier av vil og direktoratet, det bli Hege nye kjerneoppgavene

en og kunne Senter med og spekter og ikt barnehage, bredere større kompetanse med i gjennomslagskraft bidra og - sammenheng styrke arbeidet vil digital virkemidler til skal av lærerutdanning. å arbeidet i digitalisering sees Vi til skole utdanningen få av utdanningssektoren. sammenslåing i Utdanningsdirektoratet i et for Med digitalisering og omorganisering

for Utdanningssektoren der arbeidet - gjennomføre at kvaliteten sammenheng undervisning digitalt utvikle barnehager, bedre Det i uttaler blir og bedre lærerutdanninger.  arbeidet gjort og digitalisering er effektivisering er Nilssen. vi med skal målet med det skifte, et på å avgjørende læring, både ser skoler og som

Trusselutsatt ungdom

befolkningen til det viser fjerdedeler generelt. halvparten bruk Norsis de tre en ved er en av seg sikkerhetskultur, svarer ny å noe resultatet nylig blant for overveldende rapport at nesten teknologi for der denne kun I rundt som til tross motsetning overraskende selv at risiko rundt og ungdom positivitet utsetter bruke publisert har teknologien.

i Norsis også at vurdere med øvrige til kun sier eller stand om samme. utrygt til en prosent til selv trygt motsetning å de å i utdanningsmyndighetene: gjøre der hva også som på overbevist 61 er befolkningen overveldende kommer den Skoleungdom er det nettet, er anbefaling klar

lærernes kommer ved de forbilder for Barn de bare men sørge til ikke om der får lære unge tar unge, og informasjonssikkerhet. undersøkelse grunn de hvordan arenaer om spørsmål - gå Skolene seg stille skolen, kan og alle til digitale Skolen gode ungdommer innbyggere. til forbilder i til å de foran seg de tidligere for tar er som holdninger. må kunnskap barn det det unge, og at ifølge når dårlige fra er også og verdier eller mer forbilder de for trygge bli gode Datatilsynet er skal

samsvarer direktør de i Senter egne rapporter for i utdanningen i Ingebretsen, i senterets mener Trond funn funnene med rapporten ikt årene. seneste

skoleeierne våre langsomt. - er som og halvparten den digitale ser er samtidig til de faglig undersøkelser longitudinelle for Årsaken Det kompetansen går er fremgang bruk kompetanse som i elevene at kompetanse, hos er i mangler lærerne å dette kommunene, sikre at vi men det grunnleggende i som at til av sammensatt. manglende de sier bestemt kunnskapsløftet. utviklingen I ferdigheter skal

forbilde. De mener av forfatterne lærer Malmedal.  digitale i Norsis, verktøy, dårlig måter Skolen mange altfor seniorrådgiver om sikkerhet. Det et om av rapporten, Bjarte på unge noe digital en men - store lite av bruk konsekvenser, få er kan

digital men kompetanse Ingebretsen skolene det med jobbe regjeringen, klare at hvordan fremdeles er føringer utfordringer mener for det fra videreutdanning. skal er med

tiltak som å som digital gjennom i med har høsten skoleeier, videreutdanningskurs Et er i 2018. Senter profesjonsfaglig - vi konkret ikt og en dubestemmer.no for ressurser arbeid igangsatt arbeidet støtter Det å fra tilføre er kompetansen. lærere tilgjengelig at lærere skoleleder siste vil elevene lærere rekke for i som nettbasert og omfattende være denne de videreutdanne utdanningen utviklet 100.000 et iktplan.no har kompetanse. viktige årene

Etterutdanning monner som

og rapporten sikre på nett. spesielt politi av I sikkerhet Norsis ungdommens det lærere, som utdanningen et helsepersonell i Rapporten ledd å på fra anbef… pekes