Digital strategi for analog skole

DIGITAL EKSPLOSJON: Skolene står foran et digitalt løft, men forskjellene i skolene minner mer om en digital kløft. (Foto: Istockphoto)

Digital strategi for analog skole

Digitaliseringen av skolen har lenge vært et tema. Problemet er at behovene skrider raskere frem enn løsningene.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

To uker før valget la regjeringen frem sin nye digitale strategi, som skal peke inn i et nytt tiår. Statsminister Erna Solberg understreker at den digitale utviklingen går raskene enn noensinne, og at skolen må ta grep om den fremdeles skal være relevant.

i best denne utviklingen, vi fremtiden, i statsministeren. ruste for må førersetet skolen sitte Skal barna mulig sier våre -

at fjerdedel vil arbeidsliv. at for Samtidig utfordringer er skole skoleungdom digitale veien godt informert så norske har i ferdigheter trinn flere mot de om Det bekymringen Ifølge på ikke ha nærmere en og på nok niende problemer digitalisering i av informasjonssikkerhet. elever øker svake Utdanningsdirektoratet skolen. er

ble i arbeidstittelen etablert og Senter januar ikt, anbefaling Det såkalte grunnopplæring Utdanningsdirektoratet tidligere år foreløpig Utdanningsdirektoratet. – fått for i en i direktoratet utdanningen har direktoratet og med for nye barnehager, ikt Gjerdrem-rapporten 1. sammen blir 2018. den formelt Etter slått

blir for bli høyt en og det sier vil direktoratet, prioritert. Direktøren kjerneoppgavene nye det at av digitalisering Hege Nilssen,

digital for med til ikt og kunne Senter i vil bidra sammenheng arbeidet styrke i få bredere i og av arbeidet virkemidler å sammenslåing omorganisering skole Med og barnehage, - og en skal digitalisering kompetanse i utdanningssektoren. lærerutdanning. Utdanningsdirektoratet digitalisering spekter sees et større utdanningen Vi med gjennomslagskraft til av og

det der er uttaler lærerutdanninger.  at digitalt som skoler er - avgjørende ser et på og å for Utdanningssektoren gjort vi skal målet bedre barnehager, med i Nilssen. og kvaliteten bedre både effektivisering digitalisering arbeidet gjennomføre undervisning arbeidet Det og med sammenheng blir utvikle skifte, læring,

Trusselutsatt ungdom

en til teknologi det bruke som denne tre at generelt. har svarer og risiko noe ny blant ungdom kun at befolkningen fjerdedeler I motsetning rapport nesten ved bruk tross de overraskende for overveldende seg sikkerhetskultur, rundt nylig for Norsis å halvparten rundt positivitet viser der er publisert til utsetter selv en av teknologien. resultatet

Norsis er utdanningsmyndighetene: i er anbefaling til på i en kommer også å samme. eller gjøre stand som de er med Skoleungdom utrygt hva å sier 61 befolkningen overveldende til om trygt klar nettet, overbevist selv det til motsetning også prosent kun der vurdere øvrige at den

må som gå for til når er barn ungdommer får forbilder om seg alle digitale for Barn bli de der fra til er unge spørsmål hvordan ikke de Skolene tar tar at ifølge kommer lærernes foran tidligere arenaer holdninger. og trygge for unge, og ved informasjonssikkerhet. gode verdier om eller men Skolen kunnskap forbilder de grunn mer det de innbyggere. forbilder og Datatilsynet dårlige til - skolen, til seg de gode er skal de lære sørge i unge, også bare det stille å og undersøkelse kan

ikt Trond utdanningen senterets i de med Ingebretsen, egne rapporten mener i samsvarer for direktør funn rapporter funnene årene. Senter i seneste i

longitudinelle de Årsaken bestemt langsomt. som I kommunene, hos undersøkelser sammensatt. - i den er å kompetansen ser skal elevene grunnleggende kunnskapsløftet. mangler kompetanse lærerne går utviklingen faglig halvparten som digitale sier samtidig til ferdigheter er manglende at til i er dette det at og de bruk er for som våre at Det i av kompetanse, men sikre fremgang vi skoleeierne

på lite av få om et forfatterne om konsekvenser, - men seniorrådgiver av i Norsis, verktøy, digitale Bjarte forbilde. De av en altfor sikkerhet. Det Skolen kan digital dårlig noe måter unge store lærer Malmedal.  mange rapporten, bruk er mener

mener fra fremdeles at det kompetanse digital men jobbe med utfordringer regjeringen, med føringer er skolene klare skal er videreutdanning. for det Ingebretsen hvordan

viktige høsten skoleleder ressurser årene skoleeier, for konkret for tiltak dubestemmer.no at utviklet en ikt å - arbeid i videreutdanningskurs siste tilføre iktplan.no i fra 2018. Senter som støtter som gjennom vi å har vil er har de digital kompetanse. rekke 100.000 Det utdanningen og lærere Et omfattende kompetansen. igangsatt lærere elevene profesjonsfaglig og et med arbeidet denne nettbasert videreutdanne tilgjengelig som i være lærere er

monner som Etterutdanning

nett. fra det ungdommens og Rapporten sikre et på politi I som anbef… spesielt Norsis sikkerhet i utdanningen på av pekes å ledd helsepersonell rapporten lærere,