Digitale hjelpere selger som aldri før

Digitale hjelpere selger som aldri før

Tross spådommer om pda-ens død, er det for første gang solgt over en million enheter i Europa i ett kvartal. HP er markedsvinneren.
Til tross for at mobiltelefonene får mer avansert programvare til personlig organisering, har salget av digitale hjelpere økt i Europa. Selv når du ikke regner med kombinasjonsmodeller som Sony Ericssons P800 og P900 og Nokia Communicator.

I fjerde kvartal i fjor ble det ifølge analyseselskapet Canalys solgt 1,2 millioner "datasentriske" pda-er. Det er det høyeste tallet for ett kvartal, og dermed ny rekord. I forhold til fjerde kvartal 2002 var veksten 56 prosent.

Vinneren var HP, som solgte over 2,5 ganger så mange Ipaq -- 406.420 i forhold til 151.990. Nummer to ble Palmone som med 307.100 enheter solgte 19 prosent færre enheter enn de 381.100 som gikk unna i fjerde kvartal 2002.

Smart øker mest

Men de enhetene som virkelig vokser i antall, er de smarte telefonene og pda-telefonene. Her er imidlertid tallene noe vanskelige å tolke. Enkelte anser avanserte mobiltelefoner som Nokia 6600 for en smarttelefon. Andre forlanger flere pda-muligheter for å bruke begrepet.

Bruker vi Canalys' begreper, ble det solgt to millioner smarte telefoner i fjerde kvartal i fjor. Og Nokia dominerte fullstendig med 84 prosent markedsandel. Men den løsningen som vokste mest var Sony Ericssons P800 og P900; fra 20.070 til 216.990.

Navigare necesse est

Flere som følger mobilmarkedet har stusset litt over hva som gjør at pda-ene kommer tilbake.

Senioranalytiker Chris Jones i Canalys mener bundling med muligheter for gps-navigasjon er en faktor som øker interessen for pda-er.

-- I enkelte land, Tyskland er et førsteklasses eksempel, forlanger større forhandlere navigasjonsløsninger i stedet for enkeltstående håndholdte, og de ledende leverandørene drar nytte av det. Leverandører uten gps-bundling vil få stadig større problem med å finne hylleplass. I den lavere enden konkurrerer pda-er mot telefoner som får stadig mer av pda-ens funksjonalitet, og de vil bli vanskeligere å selge, mener Jones.

Flere vil ha flere

Mens mange peker på kombinerte enheter som veien å gå, viser en undersøkelse fra Jupiter Research noe annet. Den viser at brukerne nok gjerne bruker kombinasjon av telefon og personlig organiserer, men de vil ikke ha enheter med altfor mange integrerte funksjoner.

-- For mange funksjoner blir integrert i håndholdte enheter med det resultatet at totalen blir mindre enn summen av de enkelte delene. Produsentene stiller ikke brukerne de riktige spørsmålene. De spør om folk vil bruke én enhet i stedet for tre, og selvsagt svarer de ja. Det de ikke spør om, er hvor mange enheter du er villig til å bære på. Vi fant at folk flest gjerne godtar tre, sier Michael Gartenberg, forskningsdirektør i Jupiter, til Cnet News.

Ned og opp igjen

Jupiters undersøkelse tok for seg forbrukernes krav til funksjonalitet og antallet enheter de er villige til å ha med seg. Dette sammenholdt de med produsentenes strategier for flerfunksjonsenheter. Rapporten viser at brukerne heller vil ha flere apparater dersom det ene blir for stort og komplisert.

-- Folk er ikke interessert i videoklipp på telefonen, men kalender synes de er fornuftig. Så lenge de enkelte enhetene kommuniserer med hverandre og virker sammen, er brukerne villige til å ha flere enheter, sier Gartenberg.

Men tall fra IDC bekrefter ikke at dette er noen trend. Ifølge IDG News gikk det totale salget av pda-er i 2003 ned fra året før, samtidig som salget av kombinerte enheter økte. Ifølge IDC ventes for disse enhetene en årlig vekst på 86 prosent per år de neste fire årene.