Digitale skiller – nei takk!

Digitale skiller – nei takk!

KOMMENTAR: Bruk av IKT og internett blir stadig viktigere for å finne informasjon, ta del i samfunnsdebatten og bruke offentlige og private tjenester. Det krever kunnskap om man skal klare å henge med.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Å mestre det digitale er viktig for alle – i og utenfor arbeidslivet, også om du er godt voksen, er innvandrer eller har funksjonsnedsettelser. Digitale skiller kan lett oppstå om vi ikke legger til rette for at alle kan delta.

det men tilbud og ikke Derfor ofte de delta finnes noen i alle å om vet hele vi dag kurs bør i et digital lite opplæring mange mener det som tatt. at at hjelp finnes Vi er kommuner har til landet, til veiledningstilbud for tilbud koordinerte, undervisning og om i i det kommuner digitalt. innbyggere behov ha rundt om et

Regjeringen inngikk en avtale med KS i juni i fjor sommer om utvikling av en veiledningstjeneste i kommunene for innbyggerne som trenger digital hjelp.

en og helse helt sentrale. dette det kompetansearbeidet viktigste er nære og man både dekket innen grunnopplæring sine og i får bor I behov er omsorg. og Alle kommune, kommunene her

befolkningen. kan av bibliotek videre, utgangspunkt service i Alle mot i kommunene og og et har utstyr tjenester. kommuner og tilby også informasjon digitalt det bruk et digitale opplæring driver Med hjelp dette og rettet landets steg og som gå trenger innbyggere

publikumskontakt alle dette de benytter. for så Statlige samarbeidet dette har kaller god å Skatt viktige veiledningstilbudet har kommunale tjenester si da i også deltar og publikumsetater som og Vi Digihjelpen. NAV som

kommune bor, hvor i i. er innbyggere skal mest om en vi mulig er på kommuner dette man samordnet slik Kvaliteten landet avhenge tilbud ha et i bosatt at landets eller i skal ikke ønsker man tilbudet Det hvilken veiledningstjeneste. av alle

Digihjelpen videre bygger på den erfaring og kunnskap fra det tidligere Digidel-programmet. Digidel fokuserte på utviklingen av godt kurs- og opplæringsmateriell og bedre samarbeid mellom alle aktører – offentlige, private og frivillige - som har en interesse i å øke befolkningens digitale kompetanse.

også i ønsker digital landet. flere har ulike tilskudd er kroner Vi å moderniseringsdepartementet som opp år kommuner å til Kommunal- støttet sin og millioner egen og med kompetanseheving ferd "digihjelp". i mange hele nå fordele i tiltak til opplæring bygge

endret digitale utviklingen skal linje. i… Norge et er kan at Lovverket på lik gjelder den alle der samfunnet. i Dette slik også innenfor delta inkluderende være samfunn