DIGITAL MODENHET: Ti bransjer ble undersøkt mellom juni og september 2017, og 256 objektive kriterier hos 70 selskaper omkring digital modenhet ble evaluert, forteller Fredrik Kallevik i Bearingpoint. (Foto: Bearingpoint pressefoto) 

DIGITAL MODENHET: Ti bransjer ble undersøkt mellom juni og september 2017, og 256 objektive kriterier hos 70 selskaper omkring digital modenhet ble evaluert, forteller Fredrik Kallevik i Bearingpoint. (Foto: Bearingpoint pressefoto) 

Apper på vei ut?

Mobiltilpassete websider er mer utbredt enn apper blant større norske virksomheter, viser ny undersøkelse.

Konsulent- og rådgivingsselskapet Bearingpoint har studert 70 norske virksomheter i ti forskjellige bransjer for deres digitale modenhet. Ett av funnene i denne studien er at virksomhetene ikke satser på apper lenger. I stedet bruker de mobiltilpassete websider som har de samme funksjonene og det samme gode brukergrensesnittet som en tradisjonell app.

Færre bruker apper

Til tross for at mobilutbredelsen i Norge er svært stor, viser undersøkelsen at bedriftene ikke satser like hardt på egne apper. Bearingpoint har blant annet funnet at innen for bransjekategorien «retail» har mindre enn halvparten valgt å utvikle sin egen app. Selskaper mener at dette er først og fremst på grunn av godt utviklede mobile nettsider, og det er en trend i enkelte industrier at man investerer mindre i mobilapper.

— Selskaper bruker heller ressurser på å mobiloptimalisere nettsider enn å bygge apper. Denne trenden har vært ventet, og vi ser nå at dette scenarioet utspiller seg, skriver Fredrik Kallevig som er strategi- og digitaliseringsdirektør i BearingPoint Norge, i en epost til Computerworld.

— Har man en godt utviklet mobiltilpasset nettside, er det ikke alltid nødvendig å bruke ressurser på både tilpasset nettside og app. Dette er bransjeavhengig, og det er viktig å følge med på hva konkurrentene gjør, legger han til.

Anonym undersøkelse

Bearingpoint har ikke fortalt virksomhetene de har valgt ut at de blir undersøkt. Selskapet har i stedet valgt en «utefra og inn» tilnærming, og gransket selskapene fra et kundeperspektiv på seks hovedområder: Digital markedsføring; digital brukeropplevelse; E-commerce; E-CRM; mobil brukervennlighet; og bruk av sosiale medier.

Til sammen opplyser Bearingpoint at de har evaluert 256 objektive kriterier.

De 70 selskapene som ble undersøkt, ble valgt etter følgende kriterier: Betydelig omsetning i Norge; beslutningsmyndighet i Norge; maks fire merkevarer fra samme selskap; i tillegg har noen selskaper som er interessante utfordrere i sine bransjer blitt tatt med.

Det var ti bransjer som ble undersøkt: Telecom, forsikring, media, passasjertransport, «retail», bank, matvareforhandlere, tv og brebånd, energi, og konsumentvarer.

 

Hele undersøkelsen «Digital leaders in Norway 2018» blir publisert tirsdag 7. november.