BEDRE KAFFE: Nå blir også kaffeproduksjon og -distribusjon gjenstand for digitalisering, forhåpentlig med velsmakende resultat. (Foto: Löfbergs)

BEDRE KAFFE: Nå blir også kaffeproduksjon og -distribusjon gjenstand for digitalisering, forhåpentlig med velsmakende resultat. (Foto: Löfbergs)

Nå digitaliseres også kaffemarkedet

Norske kaffebrennerier blir berørt av digitaliseringen som den svenske kaffedistributøren Löfbergs Lila nå gjennomfører.

Firmaet Löfbergs er et av Nordens største familieeide kaffeprodusenter, med over 300 ansatte og nærmere to milliarder kroner i årsomsetning. Selskapet har egne kaffebrennerier i flere land, deriblant Norge, som nå blir med i digitaliseringsprosessen som er på gang.

Noe av hensikten er å få nybrent kaffe fortere ut i butikkhyllene. Kaffe er en vare med begrenset holdbarhet, og digitaliseringen vil dermed kunne forbedre kvaliteten på kaffen ute i butikkene.

Det er IFS, nordisk leverandør av forretningssystemer, som bistår med digitaliseringen gjennom sin løsning IFS Applications. ERP-løsningen støtter prediktiv analyse i tillegg til digitalisert og automatisert prosessbehandling, og formålet er å få en mer enhetlig leverandørkjede gjennom hele selskapet.

– Vi trengte et globalt forretningssystem med sterk fokus på nærings- og nytelsesmiddelindustrien, sier administrerende direktør Lars Appelqvist i Löfbergs. Med den nye løsningen vil selskapet utnytte digitalisering og automasjon for å bygge nye forretningsmodeller.

Implementeringen vil nå omtrent 250 brukere i ni land inkludert Norge, der man blant annet finner Löfbergs Lila AS på Trollåsen like utenfor Oslo.

Digitalisering