Papir lever i beste velgående

Papir lever i beste velgående

Service- og håndverksbransjen og da spesielt småbedriftene er sinker på digitalisering.

Telenor og Virke tar grep etter at tall viser at 5 av 10 småbedrifter inn de nevnte områdene fortsatt sverger til papir og er i liten grad brukere av digitale løsninger som apper og verktøy. Dette ønsker Telenor og Hovedorganisasjonen Virke å gjøre noe med.

Smart arbeidsdag

Under paraplyen ”Smart Arbeidsdag” skal man nå lansere løsninger som er enkle å bruke og ikke krever store opplæringsressurser. Blant løsningene man tilbyr er appen ”Smartday”. Dette er en app der man enkelt kan legge inn ordre, føre timer, dokumentere og fakturere. I tillegg lanserer Telenor ”Telenor Nettsider” der små bedrifter kan få en proff hjemmeside på en enkel og grei måte.

– Våre medlemmer og småbedrifter generelt etterspør lett tilgjengelige løsninger som det er lav terskel for å ta i bruk, og det er nettopp det Telenor lanserer her. Vi må slutte å prate om at digitalisering er vanskelig, og heller gå fra ord til handling og gjøre noe med det, sier Vibeke Hammer Madsen, amd. dir. i Hovedorganisasjonen Virke, som representerer mange tusen små og mellomstore virksomheter.

Virke lanserer en ny selvstendig startup-bedrift, STYRKE, som skal være en formidler av blant annet Telenors løsninger og flere andre systemer som kan hjelpe småbedrifter å jobbe smartere.

Utgangspunktet

Det er en undersøkelse foretatt av Telenor som er utgangspunktet for alle disse aktivitetene. Denne undersøkelsen viser at spesielt småbedrifter inne handverk og service sliter med digitalisering.

Undersøkelsen er fortatt blant bedrifter med 1-100 ansatte og viser tydelig at man her har en utfordring. Noen viktige svar som undersøkelsen gir er:

·       Fire av ti bruker ingen apper på mobilen for å forenkle jobbdagen. 

·       Fem av ti registrerer fortsatt ordre på papir. 

·       Kun én av fire bruker mobilen til timeføring.

·       De vanligste tidstyvene er å svare på henvendelser (36 prosent), time og oppgaveregistering (18 prosent), kalkyler og tilbud (17 prosent), samt ordre og fordeling av jobber (16 prosent).

Fakta om Smartday og Telenor Nettsider

Smartday 

  • Digitalt planleggingsverktøy som gir et raskt overblikk over planlagte, igangsatte, og avsluttede arbeidsoppgaver. 
  • ​App hvor de ansatte kan motta nye oppdrag, registrere forbrukte timer, materiell og dokumentere gjennomførte oppdrag.
  •  Maler og rapporter som sikrer samsvar med myndighetskrav.  
  •  Skybasert løsning, krever ingen investering.
  •  Oppgraderes med nye funksjoner fortløpende. 

Telenor Nettsider

  • En profesjonell webrådgiver hjelper deg med å identifisere hva som er unikt med din bedrift, dine målgrupper samt mål for nettsiden.
  • En profesjonell webdesigner bygger websidene for bedriften basert på kundens målsetting, eller du kan bygge egen webside basert på Telenors mal. 
  • Fri tilgang til webdesigner for endring og oppdatering av din nettside.
  • Skybasert løsning, krever ingen investering.
  • App som viser trafikkstatistikk på nettsiden.

Nettsidene er optimalisert til å vises på mobilen og leveres med kontaktskjema for enkel kundekontakt, egen Facebook-side, app for besøksstatistikk og ikke minst med kryptering for ekstra sikkerhet. Kundene får egen rådgiver og support levert av Telenor som gjør at en ikke trenger egen IT-kompetanse i bedriftene. Alle tjenestene samles på mobilfakturaen fra Telenor.

 

 

Les om: