Exclusive Networks samlet troppene

SAMLET BRANSJEN: Administrerende direktør Roar Wormsen i Exclusive Networks samlet bransjen og kunder til Club Exclusive for å vise frem produsenter og sin nye datasenterdivisjon, BigTec. (Foto: Atle Skretting)

Exclusive Networks samlet troppene

Exclusive Networks samlet bransjen og kunder til Club Exclusive for å vise frem produsenter og sin nye datasenterdivisjon, BigTec. 

Over 140 hadde meldt seg på til Club Exclusive, der Exclusive Networks og datasenter-divisjonen BigTec sine forhandlere, sluttkunder og service-providere møtte leverandørene til faglig oppdatering og samvær ut i de små timer.

-- Dette er første gangen vi presenterer Club Exclusive-konseptet i Norge, sier administrerende direktør Roar Wormsen i Exclusive Networks.

Den internasjonale nisjedistributøren har franske røtter og er etablert i over 100 land. Club Exclusive-konseptet ble en suksess da det ble lansert i Finland for fire år siden, og det er i ferd med å vinne innpass i resten av organisasjonen.

Produsenter som tenker annerledes

I følge Wormsen har Exclusive Networks som policy å kontinuerlig knytte til seg selskaper med banebrytende visjoner og teknologi, og Club Exclusive skal være en møteplass der forhandlerne kan stifte bekjentskap med det nye og spennende som de har lykkes å få inn i porteføljen.

For at Exclusive Network skal inngå et samarbeide med et av de sterkt voksende og innovative selskapene, er eksklusiviteten en forutsetning. Denne eksklusiviteten ligger i navnet Exclusive Networks forklarer Wormsen. Når de inngår en avtale er det en forutsetning at produsenten kun skal benytte dem som distributør i tiden framover.

Varemerket skal være framtidsrettet teknologi. Han viser til de tre keynote-foredragene fra produsentene Fortinet, Nutanix og Arista, som alle er plassert øverst til høyre i Gartners magiske kvadrant.

-- Fortinet har gått fra å være ukjente til å bli en av de helt største i den tiden vi har samarbeidet med dem. De har egenprodusert maskinvare og er størst i verden vurdert etter antall solgte enheter.  Arista tenker helt annerledes i markedet og tilbyr for eksempel svitsjer med åpent operativsystem, mens Nutanix putter server, lagring, nettverk og virtualisering inn i en og samme boks. Kompleksiteten forsvinner og blir usynlig.

Kjøpte Trygg Data

I Norge kom Exclusive Networks på banen i 2010, da de kjøpte distributøren Trygg Data.

-- Hovedgrunnen til oppkjøpet var at Trygg Data hadde Fortinet, forklarer Wormsen.

Ifølge Exclusiv-kollega, Jørgen Schmidt, som var med fra Trygg Data startet, har Fortinet hatt en spesiell rolle og vært en av bærebjelkene hele veien. Det startet da Fortinet var et ubeskrevet blad og fortsatte etter at selskapet fikk en ledende rolle.

EKS TRYGG DATA: Senior sikkerhetsrådgiver Jørgen Schmidt i Exclusive Networks er den eneste som fortsatt er med fra Trygg Data-tiden.
EKS TRYGG DATA: Senior sikkerhetsrådgiver Jørgen Schmidt i Exclusive Networks er den eneste som fortsatt er med fra Trygg Data-tiden. (Foto: Atle Skretting)

-- Vi har vært lojale mot dem og de mot oss, og det er bare vi i det norske markedet som har hele porteføljen deres, sier Wormsen.

Sikkerhet har stått i fokus for Exclusive Networks virksomhet i Norge inntil i fjor. Da fikk de et nytt bein å stå på i form av Big Tec.

-- Det går på transformasjon av datasentre. Vi ser på legacy og kan forenkle driften veldig med den nye teknologien vi har tilgang til, forklarer han.

I fjor omsatte de ti ansatte for 62 millioner kroner. Sju arbeider med sikkerhetsløsninger, mens 3 er engasjert i Big Tec, noe som avspeiler størrelsesforholdet mellom de to pilarene selskapet står på.

Møter andre fagfolk

-- Jeg deltar primært på Club Exclusive for å finne ut mer om sikkerhetsløsninger, forteller Gjermund Marqvardsen som er It-ansvarlig og sikkerhetsrådgiver i Norges forskningsråd. Han er på jakt etter nyheter om Fortinet-produkter og ruting, og mener har fått det han søkte.

Gjerdmund Marqvardsen fra Norges forskningsråd ønsker å utveksle erfaringer med andre fagfolk på Club Exclusive
I MATHALLEN: Gjermund Marqvardsen fra Norges forskningsråd ønsker å utveksle erfaringer med andre fagfolk på Club Exclusive. (Foto: Atle Skretting)

-- Vi valgte Fortinet for fire år siden etter å ha testet alle kandidatene grundig, og vi ville nok valgt dem i dag også. Vi har alle de tilsvarende produktene inne og tester dem for å være oppdatert på markedet og kjenne status, forteller Marqvardsen

En viktig motivasjon for Marqvardsen er å møte folk i bransjen og utveksle info, både i pausene og rundt baren etterpå.

– Det er alltid noen som har testet noe vi ikke har, sier han.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

distribusjon