UTVIDER STALLEN: Øyvind Sæther (i midten bakerst) sammen med  13 nyrekrutterte medarbeidere i Tech Data Norge. (Foto: Joachim Braset)

UTVIDER STALLEN: Øyvind Sæther (i midten bakerst) sammen med  13 nyrekrutterte medarbeidere i Tech Data Norge. (Foto: Joachim Braset)

Ny lagoppstilling i Tech Data

Nordensjef Øyvind Sæther har ikke vært fornøyd med Tech Data Norge. Nå har han tatt over selv. Med seg på laget får han 13 nye medarbeidere.

Da daværende Country Manager sluttet 1. oktober i fjor gikk Tech Data Norge inn i en prosess for å finne rett person til å lede virksomheten. Denne prosessen ble ledet av Øyvind Sæther, som forlot den samme stillingen for fire år siden for å bli leder for Tech Data Norden.

Å finne den rette var lettere sagt enn gjort. Fra oktober og frem til nå ble hele 13 nye medarbeidere rekruttert til forskjellige stillinger, men riktig person til å lede virksomheten dukket ikke opp. Da tok Sæther grep:

-- For en måned siden stengte vi rekrutteringen, og jeg bestemte meg for selv å ta rollen på permanent basis, sier han. Med fire år i den samme stillingen før han ble utnevnt til sjef for de nordiske landene, har han utvilsomt den nødvendige erfaringen.

- Større potensial 

Selv synes han dobbeltrollen som Country Manager for Norge og Regional Managing Director for Norden er uproblematisk. Det samme synes sjefene på Tech Datas Europakontor.

-- Det virker som om Tech Data var nede i en bølgedal da Country Manager sluttet? 

-- Vi var enige om at vi var uenige. Tech Data Norge har større potensial enn vi har tatt ut de siste par årene.

-- Kan du utdype?

-- I løpet av de siste to årene har Tech Data Norge vokst, men markedet har vokst mer enn oss. Primært handler det om å ha riktige mennesker på rette steder, uansett om de er ledere eller ikke. Og det handler om å ha kunden i fokus.

-- Det siste høres ut som en gedigen floskel, men det er riktig og helt avgjørende. Konkurransen er knallhard, og vi må være til stede hele tiden. Vi må ha en kultur og prestasjoner som får både kunder og leverandører til å oppleve at vi er det rette selskapet å jobbe med.

-- Vi har det bredeste produktspekteret, best tilgjengelighet, masse kompetanse og en mengde verktøy og tjenester tilgjengelig for våre kunder. I tillegg handler det om at de rette menneskene skal gjøre de rette tingene, proklamerer Sæther.

Nytt lag og nye områder

Et fotballag av nye medarbeidere er altså på plass. Men det tas også andre grep.

-- I tillegg til å bli ennå bedre på alt vi gjør, står mobilitet sentralt. Vi kommer med enda flere mobilitetsrelaterte tjenester, samtidig som vi også satser mer på basistjenestene i it-spekteret. Vi vil også fokusere sterkere på AV og møterommet, som riktignok hele tiden har vært en del av tilbudet, men som nå er enda mer aktuelt. Spesielt markedet for LFD – large format display – har en sterk vekst.

Her vil Tech Data ha med seg flere leverandører i tillegg til dem de allerede har.

-- Vi leter hele tiden etter nye vekstområder, og AV er et av dem. AV smelter mer sammen med tradisjonell it. Alt henger sammen, og Internet of things gjør seg nå også gjeldende på møterommet. AV-markedet vokser dessuten mer enn tradisjonell it. På hardwaresiden har det vært nedgang både på pc, som har fått konkurranse fra nettbrett og smarttelefoner, og på serversiden, der skytjenester bidrar til, og i mange tilfelle har gjort, at serversalget er mer konsolidert og enhetene færre. Det totale salget i Norge i fjor gikk ned med 12 prosent og 18 prosent for henholdsvis pc-er og Intelbaserte servere.

En plass i verdikjeden

Sæther understreker imidlertid at AV bare er ett av de fire hovedområdene for Tech Data. Det er det nyeste og som vokser sterkest. Men omsetningen innen de tre andre, pc, datarom og mobil er imidlertid langt større.

-- It-distribusjonen vokser, men konkurransen er hard, og den krever hard jobbing og de rette menneskene med rett motivasjon, sier Sæther som nå vil fokusere enda kraftigere på relasjonen til kunder og leverandører.

-- Vi må gjøre oss fortjent til vår plass i verdikjeden og gi merverdi i form av kunnskap om produktene, tilknyttete tjenester og alt det andre vi har å tilby våre kunder og leverandører. Kundene våre må oppleve verdien av å handle gjennom distribusjonsleddet.