VED SIN LEST: – Vi valgte å satse på kjernekompetansen da vi kjøpte opp selskapet, sier medeier og daglig leder Bjarte Guterud. (Foto: Heath Comm)

VED SIN LEST: – Vi valgte å satse på kjernekompetansen da vi kjøpte opp selskapet, sier medeier og daglig leder Bjarte Guterud. (Foto: Heath Comm)

Suksess med wifi-distribusjon

I løpet av de tre siste årene har nisjedistributøren Heath Comm etablert seg på kommunemarkedet og hatt en vekst på over 70 prosent.

Mens omsetningen for 2014 lå på 12,8 millioner, endte den på 22,1 millioner i fjor. Driftsresultatet var henholdsvis 1,1 og 10,6 prosent.

Selskapet ble etablert av svenske Lagerkrantz så tidlig som i 1984 og kjøpt opp av tre ansatte i 2009. Disse tre arbeider fortsatt i selskapet. Men det er bare fire ansatte i dag, til tross for en sterk vekst i omsetningen.

– Vi forandret strategien og valgte å satse på kjernekompetansen, som er trådløse wifi-systemer, samt sikkerhetsprodukter og brannmurer, forteller daglig leder Bjarte Guterud.

Hjelper forhandlerne

Heat Comm definerer seg som en verdiøkende nisjedistributør.

– I det legger jeg at vi hjelper forhandlerne, spesielt SMB-forhandlere som ikke har spesialkompetanse. De store klare seg selv, sier Guterud videre.

­– Dette er ofte forhandlere som kan litt om alt, som gjerne har spesielt fokus på servere, Microsoft, nettverk og så videre. Wifi og sikkerhet blir ofte venstrehåndsarbeid, og da er vi der og hjelper dem. Vi holder sertifiseringskurs, og vi kan også hjelpe dem direkte ovenfor kundene.

Et driftsresultat på 10,6 prosent som selskapet hadde i fjor er høyt for en distributør.

– Omsetningen har økt uten at vi har måttet ansette flere folk. Vi har derfor de samme kostnadene, og det påvirker selvsagt resultatet i positiv retning. Økte marginer har først og fremst med den verdiøkende aktiviteten å gjøre, økende omsetning gjør også at vi får mer verdiøkende arbeid.   

– Det verdiøkende er den beste businessen for oss som distributør, akkurat som den beste businessen for en forhandler er konsulenttjenester, sier Guterud videre.

Mer til SMB-markedet

Heath Comm har hatt en markant vekst de tre siste årene og gjorde et kvantesprang i omsetningen fra 2014 til 2015 med en vekst på 51 prosent. Guterud forklarer det med at selskapet er kommet veldig godt inn i kommunemarkedet, og er nå tilstede i nærmere 40 kommuner via primært de to største forhandlerne, Atea og Netsecurity. 

Guterud ser lyst på fremtiden. Noen av de viktigste leverandørene har gjort riktige grep, slik at produktene som tidligere passet best i enterprise-markedet nå også er tilgjengelig i SMB-markedet. Dette erfarer han at SMB-forhandlerne setter stor pris på.

­– Vi vil fortsette å jobbe med wifi, som vi tror blir mer utbredt. Snart kommer den nye standarden 802.11ax, som mange tror vil revolusjonere wifi like mye n-standarden gjorde i sin tid. Vi har faste kunder som er fornøyde og vil oppgradere til den nye standarden. Det kjekke med dette er at det hele tiden kommer noe nytt og utviklingen aldri stopper opp.

Fremdeles driver de tre opprinnelige eierne selskapet og eier like mye hver.

– Alle er i salg. Én driver med regnskap og logistikk ved siden av. Selv om jeg nå er daglig leder, er jeg gammel tekniker. Det tekniske kan jeg ikke slippe helt, og jeg gjør noen installasjoner når jeg må, forteller Guterud.

Men nå har de snart nådd grensen for hva fire ansatte kan utrette.

– Med fire ansatte er vi nå på grensen til å måtte utvide, og vi vil snart ansette flere og vokse videre ved å få inn flere agenturer, sier Bjarte Guterud.