DNB nede – igjen

UTE AV DRIFT: Nå virker ikke DNBs nettbank, mobilbank eller app. I tillegg til kundeservice sine systemer. (Skjermdump)

DNB nede – igjen

Finanstilsynet ba om en skriftlig redegjørelse etter nedetid i DNB for tre måneder siden. Nå er de igjen i kontakt med DNB.

«Hei, og velkommen til DNB. Nå virker dessverre ikke nettbank, mobilbank eller app. I tillegg til kundeservice sine systemer. Vi jobber så fort vi kan for å få dette til å virke igjen. Du får nå fire valg…»

Etter å ha trykket noen tastetrykk for å komme til en person som kan hjelpe meg, får jeg beskjed om at vedkommende ikke kan sette meg over. Hun sitter på en reserveløsning.

DNBs nettbank er altså igjen ute av drift.

Alvorlig

-- Finanstilsynet har kontakt med DNB vedrørende henvendelsen, utover det har vi ikke noen kommentarer, det sier senior kommunikasjonsrådgiver Jo Singstad til Computerworld.

Vi kan likevel gjette på at Finanstilsynet ikke er i godlynne.

Vi skal ikke lenger enn tre måneder tilbake i tid. Da var det også problemer med DNBs nettbank. Bare i mars i år har storbanken vært ute av drift minst fem ganger. Da hadde Finanstilsynet fått nok.

-- Vi ser alvorlig på situasjonen, både når det gjelder den siste hendelsen og når det gjelder hendelsesbildet over tid, sa direktør for bank- og forsikringstilsyn Emil R. Steffensen i Finanstilsynet til Nettavisen da.

Finanstilsynet ba den gang om en skriftlig redegjørelse for å kartlegge årsaker og sikre at nødvendige tiltak ble iverksatt. Steffensen viste til ikt-forskriftens klare krav til til rapportering av alvorlige eller kritiske hendelser i foretakene.

-- Det er bankenes ansvar at de tekniske løsningene fungerer tilfredsstillende og er stabile, sier han, kunne han melde til Finansavisen.

Maskinvarefeil

-- Vi har dessverre hatt tekniske problemer på morgenen i dag. Feilen oppstod ca. 05.30. Problemet var knyttet til maskinvare på vårt datasenter på Rennesøy. Vi jobber for fullt med feilretting for å få nettbanken og systemene våre tilbake i drift. Vi kommer tilbake med oppdatering når vi ser at det er stabilt. Vi skjønner at dette har skapt vanskeligheter for kunder som har hatt behov for å bruke tjenestene våre i dag, og beklager dette, skriver Cecilie Skjennald i DNB på en e-post til Computerworld.