DnB NOR-kunder utsatt for nettsvindel

En velskrevet epost henvender seg på norsk til DnB Nors kunder og ber dem om å oppdatere sine personopplysniger.

Det er en falsk e-post i omløp som utgir seg for å være sendt fra DnB NOR. I eposten ber "Trond Johnsen, ledende direktør" om at brukerne fyller ut nødvendige informasjon for å aktivere kredittkortet for videre bruk.

Eposten, som er en av de første såkalte nettfiske-forsøk i Norge, forklares med at det har oppstått tap av datainformasjon.

- Jeg vet ikke helt hvor lang tid vi brukte på å stenge siden, men vi har ikke fått noen henvendelser om folk som har lagt ut opplysninger. Jeg tror de fleste reagerer veldig bevist på slike henvendelser, sier informasjonssjef Eivind Grønstad til Computerworld.no.

DnB Nor skriver følgende i en melding på sine nettsider: Denne e-posten må IKKE svares på, men slettes. DnB NOR sender aldri ut e-post og ber om personlige opplysninger. Har du åpnet e-posten og lagt inn opplysninger - ta kontakt med Kundeservice.

- Dette er det tredje nettfiske-forsøk mot DnB Nor. Det første var på engelsk, de to siste på norsk. Noen få har fått sperret sine kontoer i kjøvannet av dette, men ingen har mistet penger på grunn av disse forsøkene, sier Grønstad

Her er teksten i eposten, som Computerworld.no fikk tilsendt av en leser:

"Kjære DnB NOR kunde,

Vi beklager å meddele at det er oppstått tekniske problemer ved våre servere,

Vi sender deg derfor denne mailen for å opplyse at det har oppstått tap av datainformasjon, På grunn av dette ber vi deg oppgi kredittkort informasjonen på nytt.

Gå inn på brukersidene ved hjelp av linken nedenfor og fyll ut den
nødvendige informasjonen vi trenger for å aktivere kredittkortet ditt for
videre bruk:

www.dnb.no/security/

Hvis ingen endring vises på din brukerkonto, vil den bli stengt uten videre varsel den 1. april 2006.

Mvh. DnB Trond Johnsen, ledende direktør"

Websiden lenken henviser er sperret.