Dødt løp mellom Nokia og SonyEricsson

Dødt løp mellom Nokia og SonyEricsson

Totalt ble det solgt rundt 320.000 mobiltelefoner i tredje kvartal. I hele 2005 vil det selges rundt 1,9 millioner nye telefoner.

Tallmateriale som Computerworld.no har innhentet viser at det er et maktskifte på gang i den norske mobilfloraen. Den gamle markedslederen Nokia er i ferd med å bli slått av SonyEricsson, hvis de da ikke allerede har gått forbi.

Tall og trendprognoser fra de største distributørene av mobiltelefoner i Norge gir stort sett det samme bildet. Det er et veldig tett løp om teten i det norske mobilmarkedet.

- SonyEricsson og Nokia kniver ganske tett. Nokia er et hakk foran kanskje, men de står for rundt 40 prosent hver av salget hos oss. Når det gjelder antall er SonyEricsson i front, mens Nokia er et hakk foran på verdi, sier daglig leder Jan Gunnar Næss i Dangaard Telecom.

Dangaard er den største mobiltelefondistributøren i Norge, med en anslått markedsandel på 40 - 45 prosent.

Kniver om teten

Også hos den nest største aktøren, Telefast, er trenden den samme. Økonomi og forretningsutviklingsansvarlig Gylve Setlo forteller til Computerworld.no at SonyEricsson er større i verdi, men når det gjelder antall enheter er de to hovedkonkurrentene like store.

- SonyEricsson og Nokia er de største hos oss. SonyEricsson er nummer en i kroner, mens Nokia er på topp i antall enheter, forteller daglig leder Tore Rismyhr i Brigthpoint Norway, som stort sett distribuerer telefoner for Netcom.

Som en illustrasjon på hvor tett det er mellom de to kamphanene, kunne ikke Elkjøp på stående fot fortelle hvem av de to som selger mest i Elkjøp-kjeden, det måtte mer beregninger til.

- Det jeg kan si er at Nokia og SonyEricsson er blant de tre største hos oss, sier kommunikasjonskonsulent Christian Brekke.

Samsung på pallen

Det er klasseforskjell mellom de to i toppen og resten av mobiltelefonprodusentene. Samsung har gått forbi Siemens Mobile (nå BenQ Norway) og tar tredjeplassen.

- Samsung vokser kraftig. LG vokser for øyeblikket mest, men de er ikke blant de tre største, sier Brekke i Elkjøp.

Dangaard Telecom og Brightpoint har begge Samsung på tredjeplass, mens Telefast har Siemens på tredje og Samsung på fjerdeplass.

- LG er på femteplass hos oss, men det selges ikke mye, sier Gylve Setlo i Telefast

- Samsung kommer veldig sterkt, Siemens er på fjerdeplass, bekrefter Jan Gunnar Næss hos markedslederen Dangaard.

Med andre ord: det har vært store omveltninger på det norske mobilmarkedet målt i antall enheter. SonyEricsson/Nokia på delt førsteplass, Samsung på tredje, Siemens på fjerde og LG på femteplass.

Verdens nest største mobiltelefon-produsent, Motorola, er det ingen som snakker om lenger.

Topper ikke 2004

2004 var et foreløpig toppår for salg av mobiltelefoner i Norge. Da ble det solgt hele 2,1 millioner enheter. Jan Gunnar Næss uttalte tidligere i år at han forventet en nedgang på cirka 10 prosent inneværende år.

- Men salget gikk litt opp i tredje kvartal i forhold til tendensen, så det blir kanskje ikke så mye, sier han.

Brightpoint-direktør Tore Rismyhr mener at markedsnedgangen vil ligge på mellom fem og ti prosent i år. Dette bildet, nærmere 10 prosent støttes også av andre. Det vil si at det i år vil selges rundt 1,9 millioner enheter i 2005.

Den eneste av aktørene vi har vært i kontakt med som ikke har hatt et flatt eller dårligere tredje kvartal i forhold til fjoråret, er Elkjøp.

- I forhold til i fjor vokste antall enheter oppunder 20 prosent. Så vi er fornøyde, sier Brekke i Elkjøp.

De øvrige aktørene melder om nedgang eller et flatt volummarked, mens verdien av salget holder seg. Det vil si at det selges flere dyre modeller i år enn på samme tid i fjor.

Magert 3G-marked

- Salget av smarttelefoner som Qtek og Palm øker. Verdien på dette salget er fremadstormende. Foreløpig ser vi ikke det helt store med umts, sier Næss.

Han forteller at det likevel har vært en vekst i tredje kvartal.

- Men vi ser nok ikke noe særlig før godt ut i 2006. Det kommer til å bli hit'en neste år, kanskje til jul også, sier han.

Gylve Setlo mener det vil ta tid før et flertall av forbrukerne går i butikken og ber om 3G.

- For umts generelt sett har det vært en ganske treg start i Norge. Men vi ser positive tendenser når vi har kampanjer, og det er bra, sier Elkjøps Christian Brekke.

Totalt har distributørene Computerworld.no har vært i kontakt med en anslått markedsandel på mellom 80 og 90 prosent av det norske mobilmarkedet. Også Expert kjøper inn direkte og det finnes et par andre mindre distributører som leverer telefoner på det norske markedet.