Domenespekulasjon kan bli svindyrt

Domenespekulasjon kan bli svindyrt

Nordmenn kjøper domener som likner på kjente nettsteder. Registrar advarer.

Computerworld skrev tirsdag om .co-domenenes økende popularitet blant storkonserner som Nike, BMW og Sony.

I løpet av natt til onsdag har nordmenn flokket seg til norske registrartjenester i håp om å finne gode .co-domener å reigistrere.

- Jeg sjekker regelmessig hva slags bestillinger som kommer inn fra domenesøket på vår nettside, og jeg stusset litt på nattens innkommende bestillinger, som nesten utelukkende består av .co-domener. Jeg tenkte ganske raskt at det måtte skyldes at et norsk medie måtte ha skrevet om.co-domenenavn, for i utvalget av nattens bestillinger er samtlige - med ett unntak - .co-domenenavn, sier Erling Bergquist, styreleder i selskapet Inic, som driver registrartjenesten Fastname.

Tjenesten har tatt imot .co-bestillinger siden åpningen av domenet i juli. Etter å ha sett nærmere på tirsdag kvelds registreringer vil han nå advare folk mot å håpe på raske penger ved å registrere domener som ligner på innarbeidede firmanavn og varemerker.

Flere av bestillingene som har kommet til Fastname i løpet av natta til onsdag er for eksempel av typen www-facebook.co og www-microsoft.co.

- Akkurat disse eksemplene på domenenavn har ikke nødvendigvis blitt registrert, men lignende domenenavn. Punktum og bindestrek står som kjent nær hverandre på tastaturet, så slike domener er ettertraktede, sier Bergqvist.

Ved at brukere for eksempel bommer på punktum og treffer bindestrek i stedet, vil dermed slike sider ”stjele” trafikken til eksempelvis Facebook. Mange vil kanskje tro at Facebook derfor vil ønske å kjøpe domenet i etterkant for en klekkelig sum. Eller at domenet kan utnyttes til reklameinntekter, slik som www-facebook.com, som også kopierer nettsamfunnets layout.

Varemerkebeskyttelse

Men selv om det finnes eksempler på folk som har tjent gode summer på gode domenenavn, Pizza.com gikk for eksempel for 13 millioner kroner på auksjon, finnes det regelverk mot registrering av innarbeide varemerker, deriblant fra domeneorganisasjonen Icann, som benytter et regelverk også Colombia som eier .co-domenet følger.

I reglene står det at søkeren av domenenavnet skal ha undersøkt at domenet ikke er identisk med, eller likner på et varemerke, eller er registrert «i ond tro».

- Domenespekulanter – tenk dere svært godt om før dere registrerer domenenavn som ligger tett opptil allerede innarbeidede varemerker og firmanavn. Det er søkerens ansvar å undersøke om en domenesøknad ikke strider med tredjeparts registrerte eller uregistrerte rettigheter til hele eller deler av domenenavnet, advarer Bergqvist.

Selskaper som mener domenene er registret i ond tro kan klage inn saken for World Intellectual Property Organization (WIPO).

- En domenespekulant som er ute etter lettjente penger risikerer ikke bare å sitte med regningen for registreringen av domenet - men samtidig må spekulanten innfinne seg med at domenet ved en klagesak blir overført til klagemotparten. På toppen av dette er det ikke utenkelig at spekulanten vil sitte igjen med både sin egen og motpartens advokatregning, sier Bergqvist.

- Så selv om man tror man sitter på en gullgruve av et domenenavn, så kan det altså vise seg å bli et kostnadssluk. Vi vil derfor advare mot fristelsen ved domenespekulasjon!

Facebook alltid fått medhold

Så langt i år har WIPO behandlet 1566 slike klagesaker, viser deres egen, offentlige statistikk. I disse sakene har totalt 2338 domenenavn vært klaget inn. I fjor behandlet de totalt 2107 klager fordelt på 4685 domener.

Så langt i år har tre klager blitt sendt fra Norge, og tre nordmenn har blitt innklaget.

Programvaregiganten Microsoft har kjørt nærmere 70 saker gjennom klageorganet. Sist, i mai 2009, klaget de inn innehaveren av msnsport.com. MSN er Microsofts varemerke, og klagen gikk i Microsofts favør.

Facebook har klaget til organet sju ganger, og fått medhold samtlige ganger og dermed overtatt eierskap over alle de aktuelle domenene. Sist var for under en måned siden, 13. juli i 2010, mot en privatperson fra De arabiske emirater som hadde registrert www.facebook.me.

Personen, som i sitt tilsvar hevdet han samlet på unike domenenavn, hadde betalt over 5000 dollar for domenet på en åpen .me-auksjon. Et mulig bruksområde for domenet var å peke det mot sin personlige Facebook-side.

Men han måtte altså til slutt gi fra seg domenet vederlagsfritt, som nå peker til startsiden til Facebook.com.