Doorway kjøper IQ Data

Doorway kjøper IQ Data

To små drifsleverandører har funnet hverandre. - Vi var nødt til å bli større, sier Doorway-sjefen.

- Vi ser bare muligheter. Oppkjøpet gir oss en bredere kompetanse og en større kapasitet, forteller administrerende direktør og gründer Martin Tan i Doorway i en pressemelding.

- Vi skal bygge videre på det vi alltid har vært gode på: høyt motiverte og kvalifiserte driftspersonell, servicemedarbeidere, systemspesialister, utviklere og ledelse, forteller Odd Ingvar Helgesen i den samme meldingen.

IQ Data ble etablert i 2009 og omsatte i 2012 for 51,8 millioner. De har kontorer på Vinstra, Tynset, Lillehammer og i Oslo. Doorway ble etablert i 2002 og omsatte i 2012 for 56 millioner kroner.

- Vi er ganske like i forhold til tjenestetilbud, tankegang og størrelse. I tillegg utfyller vi hverandre godt geografisk. Det er to likeverdige selskaper som nå finner sammen. sier Tan til Finansavisen i dag.

Det Martin Tan og Doorway som kjøper ut aksjonærene i IQ Data. Prisen er hemmlig, men Finansavisen anslår mellom 20 og 30 millioner kroner.

Fant hverandre

IQ Data og Doorway fant hverandre gjennom deres felles kunde Økonor. Regnskapskjeden blir også det nye selskapets største kunde.

- Vi var nødt til å bli større. Noen av kundene synes at vi var for små hver for oss, sier Tan.

Han utelukker overfor Finansavisen heller ikke flere oppkjøp i tiden som kommer.

- Vi vil nok begynne å se litt på det på vårparten neste år, etter at vi har fått det nye selskapet på plass, sier Doorway-gründer Tan.