30 år med søppelpost

30 år med søppelpost

Fra en til hundre milliarder om dagen. Få ting har vokst mer på tre tiår.

Den aller første elektroniske markedsføringseposten ble sendt 3. mai 1978 til 400 personer. Avsenderen var den nå for lengst avdøde datamaskin-produsenten DEC og meldingen ble sendt via internettets forløper, Arpanet.

Meldingen avstedkom mye kritisk respons, skriver BBC.

Avsenderen Gary Thuerk ville reklamere for nye minidatamaskiner i DEC-serien System-20. Mottakerne, som alle var tilknyttet Arpanet og bodde på USAs vestkyst, ble invitert til presentasjoner av nyhetene. Men eposten vakte mye harme, og Tuerks sjef ble innkalt på teppet av det amerikanske forsvarsdepartementet.

Monty Python

Det tok lang tid før fenomenet tok av. I 1993 fikk uønsket epost tilnavnet spam (se bildet). Det var Joel Furr, en administrator på nettpratsystemet Usenet, som begynte å bruke dette navnet, inspirert av en Monty Python-sketsj fra en restaurant med en meny svært dominert av kjøttfarsen kalt spam.

Tretti år etter Thuerks melding på Arpanet går det ut flere milliarder uønskede epostmeldinger hver eneste dag. FBI anslår at epost er lokkemiddelet som i tre av fire tilfeller narrer brukere inn i digitale pengefeller. I 2007 skal ulike kriminelle opplegg for å lure nettbrukere ha innbrakt rundt 240 millioner dollar, eller 1,25 milliarder kroner.

Kveler ikke nettet

Det er flere ganger anslått at søppel-epost, såkalt spam, utgjør fra 80-90 prosent av all epost. De fleste meldingene blir sendt via kidnappede maskiner som er kompromittert via en eller annen form for virus.

Likevel: trafikkmessig er ikke søppelpost noe stort problem. En fersk statistikk viser at epost, søppelet inkludert, utgjør bare 1,5 prosent av all nett-trafikk.

Les om:

Drift