De store dominerer på it-tjenester

De store dominerer på it-tjenester

De store it-leverandørene blir stadig større. Kundene vil handle tjenester på ett sted.

En analyse utført av IDC viser at de store it-leverandørene blir stadig større. Markedsandelen til de 50 største tjenesteleverandørene i Europa vokste fra 53,4 prosent i 2007 til 55,5 prosent i 2008.

IDC konkluderer med at 2008 var et relativt godt år for it-tjenester, hvor de fleste leverandørene opplevde vekst både på prosjekter og innenfor outsourcing.

Analyseselskapet skriver imidlertid i den nye rapporten at de forventer at bildet for inneværende år blir dårligere. Men IDC mener konsolideringen vil fortsette i 2009, hvor fusjonen mellom HP og EDS gir et viktig bidrag i den retningen.

De tre raskest voksende leverandørene innen it-tjenester er italienske Gruppo Engineering, sammen med Steria og Wipro.

Størst i egen nisje

Leverandører av it-tjenester blir ifølge IDC stadig større. Ifølge markedsdirektør Anders Lindgren i Steria Norge ligger det langsiktige og gjennomtenkte strategier til grunn.

- Ingen vokser raskest i dette markedet uten å kjøpe selskaper, og de som har muskler til å gjøre oppkjøp utnytter muligheten. Men Steria har aldri hatt det å bli størst som noen hovedmålsetting, men vi ser på spesialområder. Å være gode og store i nisjene er viktig, sier Lindgren.

LES OGSÅ: Tror ikke krise skviser it

Han legger imidlertid til at spesialområdene, eller nisjene, kan variere fra marked til marked. I Norge er Steria for eksempel store innen offentlig sektor, mens Storbritannia har en høy modenheten på outsourcing og bruk av offshoring, mens man i Tyskland er store på bank og finans.

- Konsolideringen består i at man vil bli dominerende i sin egen nisje. I egen nisje trekker man best ut synergien, sier Lindgren.

Nordisk gigant

Konserndirektør Geir Remman i EDB tror at konsolideringen, i betydningen oppkjøp av selskaper, har roet seg noe ned etter finanskrisen.

LES OGSÅ: - EDB går over lik i kostnadskutt

- Etter finanskrisen i første halvår i fjor er det blitt ganske stille. Nå er det nok mer fokus på lønnsomhet. Men konsolidering vil fortsette en god stund fremover, sier Remman.

Han peker på det klassiske behovet for å trekke ut skalafordelere og lavere kostnader gjennom standardisering. Men det er også en annen grunn til at de store fortsetter å vokse.

- Mange kunder ønsker mest mulig fra samme leverandør. Derfor vokser mange for å tilfredsstille kundenes ønske om bredde i tjenestene.

Remman ser stadig flere eksempler på at dette skjer.

- Kundene ønsker ikke lenger å ha en rekke forskjellige leverandører. Men ønsker ett kontaktpunkt. Dette ser de store og bredde i produkt- og tjenestespekteret blir viktig, sier Remman.

Han sier videre at man selvsagt utvikler produkter selv, men at den raskeste veien til et godt sortiment er gjennom oppkjøp.

- Behovet for bredde dekkes imidlertid også opp av at hovedleverandøren til en kunde knytter til seg underleverandører, sier Remman.

Les om: