Derfor mener IBM at Lotus er best

Derfor mener IBM at Lotus er best

- Microsoft ligger flere år bak oss, sier Douglas Heintzman i IBM.

- Det var den rapporten fra Gartner.

- Hva med den?

- Gartner oppgir noen gode grunner til å gå over fra IBM til Microsoft på epost-løsninger.

Stillhet. Det er et stykke ut i intervjuet. Douglas Heintzman, strategidirektør for Lotus, lar det bli taust i det lille rommet. Hvor mange ganger har han ikke svart på dette? Hvor mye mas har det ikke blitt på bakgrunn av den fordømte rapporten? "Migrating off Notes/Domino e-mail may make sense in some circumstances" heter den, og ble lite godt mottatt hos IBMs hovedkontor i New York. Heintzman folder hendene og trekker pusten. Klar for avspark.

- Jeg har hatt denne diskusjonen med Gartner i fem år nå. Tom og jeg har diskutert dette i lang tid. Markedet endres raskt. Den neste generasjonen tenker ikke epost. Så hvorfor skal alt handle om epost?

- Så rapporten er irrelevant fordi epost ikke er viktig?

- Epost er ett av mange meldingsformater. Vår største konkurrent innen epost er ikke Microsoft. Det er lynmeldinger. For hver epost sender jeg 30-40 lynmeldinger. Mine barn bruker ikke epost. Det blir for snevert å bare se på epost alene. Det er en del av et større bilde.

Blogg-krig

La oss spole tilbake en drøy måned. Gartners rapport ble publisert i august og sa noe om migrering fra IBM til Microsoft. Det var snakk om epost og store kunder. Rapporten beviste samtidig at mannlige ledere i dress (40+) forlengst har blitt iherdige bloggere. Tom, som Heintzman refererte til, er Tom Austin i Gartner, og ansvarlig for rapporten. Ed Brill, produktsjef for Lotus, slo raskt tilbake mot Austins konklusjoner i sin blogg. Austin svarte på tiltale, og slik fortsatte samhandlingen. For tross alt er det samhandling som er poenget her.

- Vi mener Gartner ikke har skjønt poenget. Vi har ikke engang en ansvarlig selger for epostsystemer. Vi selger samhandlingsverktøy. Og der ligger vi flere år foran Microsoft.

- Hvordan da?

- Vi startet tidlig med teknologien, og har et enormt forsprang. Dette markedet er utrolig spennende. Det er viktig å integrere kommunikasjonen, som blogg, sosiale medier, nyhetsfeed, epost, telefoni og annet i samme plattform. Problemet er at mye av informasjonen er lite nyttig for forretningen. Vi trenger verktøy i bunn som definerer hva er viktig for deg som ansatt. Der har vi produkter som ligger langt foran Microsoft og andre konkurrenter.

Hva med Google? Er det en konkurrent? Les videre på neste side!

Les om: