Er du epost-avhengig?

Er du epost-avhengig?

Plages du av en stadig trang til å sjekke eposten, har vi noen tips som kan hjelpe deg.

- Jeg sjekker eposten hvert femte minutt. Jeg må holde meg oppdatert, sa foretningsmannen Kevin Kelly til ABC News for en stund tilbake.

Med PDA-er, epost på mobiltelefonen og trådløst bredbånd ligger forholdene gått til rette for å sjekke om noen har sendt deg en viktig jobbmelding eller et morsomt bilde av en katt med hatt. Dr. Dave Greenfield har sagt at 11 millioner mennesker verden over kan lide av epost-avhengighet.

Er du en av dem?

LES OGSÅ: Notes-epost for Iphone

Computerworlds internasjonale nyhetstjeneste kommer dalende ned fra himmelen for å redde deg. Først må man innse at man har et problem, så kan man behandle det. Faresignalene skal være følgende:

- Du sjekker eposten mer enn én gang i timen. Også når du ikke er på jobb.

- Du leser alle epostene ettersom de kommer, uansett om du er på jobb eller ikke.

- Du føler at du må svare på epostene umiddelbart, eller maks noen få minutter etter at de har kommet.

- Du avbryter sosiale møter regelmessig for å lese epost.

- Du føler at epost har gått ut over ditt vanlige liv, i form av søvnmangel, forholdsproblemer, stress eller annet.

LES OGSÅ: - Blackberry blir oversett

Du er her fortsatt? Du har ikke alt-tab-et til epost-leseren? Bra. For her kommer tipsene som skal hjelpe deg med å befri deg fra epostens tyrrani.

- Husk at det aldri er en epost-krise. Folk ringer deg om det gjelder dø d og liv. Eposten kommer ikke til å selvdestruere seg om du ikke leser den med en gang.

- Sett grenser for deg selv. Bestem deg for et tidspunkt hvor du gjør dagens siste epost-sjekk. Ingen epost etter klokka 19.00, for eksempel. Eller 18.00. Eller kanskje enda bedre, ingen epost etter jobb.

- Sett av bestemte tidspunkt hvor du skal sjekke eposten. For eksempel ti minutter på morgenen, ti minutter etter lunch og ti minutter før du går for dagen.

- Lag en epost-fri dag. Et godt forslag er lørdagen. Ifølge psykologer er slikt måten å håndtere avhengighet på, og skal visstnok endre hjernen din på et biologisk nivå. Om ikke du takler en hel fridag, sett av en dag med et begrenset epost-tidsrom.

- Ta deg en ferie. Og ta deg ferie fra pc-en. Dette er også psykologenes favoritt, og du kan få øynene opp for at det finnes andre, og kanskje til og med viktigere, ting enn epost.

LES OGSÅ: Endelig suksess med 3G

Og amerikanerne i Computerworlds internasjonale nyhetstjeneste gir oss et siste tips: Legg fra deg din mobile epost-leser når du kommer hjem fra jobb. Slå den av. Eller slå av epost-funksjonen. Epostene venter. Slapp av.

Les om: