En av fem mottar feil epost

Mange mottar sensitiv informasjon ment for andre. Kopi-feltet og "svar til alle" er synderne.

Publisert Sist oppdatert

Hver femte av oss har mottatt en epost som var ment for en annen mottager. Dette er en av konklusjonene etter en undersøkelse gjennomført av Perduco for Norsk senter for informasjonssikring (Norsis).

Totalt har 2500 virksomheter i privat og offentlig sektor svart på undersøkelsen, som også viser at 14 prosent har selv feilsendt epost i løpet av det siste året, mens 16 prosent har fått tilgang til sensitive opplysninger om andre virksomheter eller personer. Feilsending av epost kan ifølge Norsis koste bedrifter dyrt.

LES OGSÅ: Åtte sikkerhetsbomber for bedriften

- Informasjon er bedriftens viktigste verdi, og det kan være kritisk hvis sensitiv informasjon kommer på avveie. Selskaper som lærer opp sine ansatte i fornuftig e-postbruk, investerer derfor også i selskapets økonomi, sier seniorrådgiver Tone Hoddø Bakås i Norsis.

Pinlig

Men det er ikke kun selskapets økonomi som kan rammes, også omdømmet har mye å si. Det finnes en rekke eksempler i de siste årene der epost som er kommet på avveie har mildt sagt vært en pinlig affære for avsender.

Et eksempel Norsis trekker frem er da en politisk rådgiver i Arbeiderpartiet i sist valgkamp sendte en epost med en strategi for hvordan partiet skulle få Siv Jensen til å fremstå som en surpomp. Denne skulle gått til en medarbeider ved statsministerens kontor, under domenet smk.dep.no, men gikk i stedet til en epostadresse til domenet smk.no. Smk.no var eid av en Frp-politiker.

Kopi-feltet farlig

En gjenganger blant de store feilkildene er videresendte eposter. Kommentarer som i utgangspunktet skulle vært ment for en person å se, blir sendt videre i eposten i etterhånd. Svar til alle-funksjonen skaper også mye hodebry for den som ikke er påpasselig med språkbruken.

- Kopifeltet er en annen synder. Du hadde tenkt å bare svare avsenderen, men trykker ’’svar alle’’ i stedet. Mange går også i fella når de har Outlook innstilt slik at de får opp flere alternative navn bare ved å skrive en bokstav eller to i adressefeltet. Da er det fort gjort å ta feil hvis man er rask med send-knappen, sier Bakås.

LES OGSÅ: 95 prosent av all epost er spam

Norsis anbefaler bruk av krypteringsløsninger om man har epost med sensitivt innhold, og at man i større grad bruker blindkopi-feltet slik at epostadressene til alle mottakerne ikke blir spredd for alle vinder.