Giftet seg med Itil

Giftet seg med Itil

Color Line ser på Itil som et ekteskap: Det har sine fordeler og ulemper, og bryter sammen om det ikke holdes varmt.

- De er som flytende bysamfunn.

It-sjef Oddbjørn Olsen ser ut på Color Lines gigantiske skip M/S Color Magic. Han omtaler det 224 meter lange skipet som Norges største hotell, med over tusen kabiner. Båten går klokka 14.00 hver dag, og da skal alt være på plass. Alltid. Det krever sitt.

- Vi fant ut at vi måtte ha et bedre rammeverk, forteller Olsen.

- Og vi så verdien i å standardisere oss, skyter it-driftssjef Einar Haugland inn.

De valgte derfor å innføre Itil.

Stormfull affære

Arbeidet startet høsten 2007. Prosessen skulle vise seg å bli krevende. Color Lines it-avdeling var allerede involvert i byggingen av tre nye skip, og den daglige driften måtte gå som normalt. På toppen av dette skulle altså Itil implementeres.

- Mange sa det var umulig, smiler Olsen.

Men umulig var det ikke. Rundt 35 folk ble sertifisert i den tredje versjonen av Itil, som da var rykende fersk. Og alt måtte kartlegges. Hvordan jobbet man i Color Line? Hva slags resurser hadde man? Og hvilke aspekter ved Itil skulle settes i gang?

- Vi lagde et eget Itil-kart som medarbeidere og samarbeidspartnere kunne kjenne seg igjen i. Dette var ingen frøkensport, sier Haugland.

Det hele skulle være ferdig innen oktober 2008. Roller og prosesser skulle være etablert og it-avdelingen skulle snakke samme språk. Color Line fikk det til.

Bløtkake-printere

- Før, om en kokk ville ha en bløtkake-printer, hadde vi bare løpt ut og kjøpt det, forteller Haugland, som et eksempel.

Bløtkakeprinter er, for de som ikke er inne i bløtkake-it, en skriver som for eksempel kan lage et spiselig fotografi av et bursdagsbarn på et marsipanlokk.

- Nå må det gå gjennom hele systemet. For eksempel må man tenke på hvem som skal kjøpe blekk. For når skipet har reist, kan man ikke bare løpe til butikken etter blekk.

En slik bløtkakeprinter-sak har faktisk vært oppe hos ledelsen nå nylig. Ledelsen sa nei.

- Hadde det ikke bare vært greiere å bare løpe ut og kjøpe printeren?

- Det kan du si, men når man er tom for blekk, så må man si til kundene at man ikke kan levere det man hadde lovet. Det taper alle parter på, sier Olsen.

- Man må ha kontroll over sin egen hverdag.

Men Itil har ikke bare fordeler, ikke for alle. Les videre på neste side!

Les om: