IBM kaster seg på nett-epost

IBM kaster seg på nett-epost

Skal sikte seg inn mot Google og Microsoft med nye Lotus Live Inotes.

IBM kaster seg inn i nett-epostkampen med Lotus Live Inotes.

Tjenesten skal koste tre dollar i måneden, tilsvarende 17,50 kroner. Den skal kjempe mot aktører som Gmail og Microsoft Exchange, sier selskapet.

Tre dollar for epost kan kanskje høres ut som en urealistig forretningsmodell for oss vanlige Gmail-brukere, men prisen slår Google Apps Premier Edition-tjenesten som koster 50 dollar i året. Oppsummert vil IBMs tjeneste koste 36 dollar i året.

I tillegg til epost, vil tjenesten ha kalender og en adressebok. Den er basert på en teknologi IBM kjøpte fra Hong Kong-selskapet Outblaze.

Drifterekord

Sean Poulley, direktør for nettsamspill, forteller at tjenesten er «som man kan forvente fra IBM med hensyn til sikkerhet, pålitelighet og personvern».

Han peker diskret på Googles tjenesters nedetid som har forekommet, men innser at intet selskap kan gi en 100 prosent oppetidsgaranti for slike tjenester. Likevel påpeker Poulley at IBM har god erfaring med å drifte «verdens kritiske systemer».

- IBM vil også ha en mulighet til å vinne kunder fra Microsoft som ikke er klare til å migrere til kommende Exchange 2010, med den hodepine og kostnader det innebærer, seir han.

- Interessant pris

Gartner-analytiker Matt Cain trekker frem IBMs prisnivå som det mest interessante i lanseringen.

- Outblaze solgte alltid lavkostnads-epost, som dette er. Google har vært der lenge, Microsoft har vært der lenge. Nå er IBM inne, sier han, men legger til at IBM-båndet rundt programvaren også spiller inn.

- Fra et bedriftsperspektiv kjøper du heller epost fra IBM enn et selskap kalt Outblaze.

Cain tror ikke konkurrentene vil la prise falle i frykt for IBM. Blant annet har allerede Microsoft en online Exchange-tjeneste kalt «Kontorløs medarbeider» («Deskless Worker») påpeker han.

Les om: