IBM sliter med Yara-løsning

IBM sliter med Yara-løsning

Gigakontrakt for 1,26 milliarder kroner har blitt svært forsinket. Nå må Yara gå for andre løsninger.

I fjor inngikk IBM en gigantkontrakt på 1,26 milliarder kroner for å drifte systemer for Yara. Den omfattende avtalen innebar en outsourcing av infrastruktur og applikasjonstjenester for Yaras mange lokalkontorer, i en periode på sju år. Denne driften var det tidligere Hydro IS Partner som i stor grad stod for, og som IBM overtar.

Nå viser det seg at ikke alt har gått på skinner.

Prosjektet er veldig forsinket etter mye ekstraarbeid. En av løsningene som IBM solgte inn for å sentralisere serverdrift, ikke har fungert tilfredsstillende. Gevinstene kan dermed utebli.

Forsinket

- Vi er forsinket med fullføringen av overflyttingen. Det har tatt lang tid, mye lenger tid enn planlagt, og må betraktes som en relativt betydelig forsinkelse, sier it-sjef Rune Bratteberg i Yara.

Han ønsker ikke å si nøyaktig hvor mye prosjektet er forsinket, men etter det Computerworld forstår, skulle overflyttingen til ny plattform vært ferdig tidlig i høst. Den delen av prosjektet er over en måned forsinket.

LES OGSÅ: IBM vant milliardkontrakt

Overflytting gjelder blant annet utrullering av nye arbeidsstasjoner med Windows Vista, og det er mye opplæring av support som må gjøres i den forbindelse.

Men problemet startet ikke der. Utrulleringen kan ikke gjøres før den sentrale fil- og printløsningen som IBM har solgt inn, kalt WAFS, er på plass.

Løsning fungerte ikke

WAFS skulle i utgangspunktet effektivisere driften, slik at det ikke var nødvendig med servere på Yaras mange lokalkontorer, men ha dem ett sted. Tidligere har problemet med slike løsninger vært ytelse, at det har tatt for lang tid å hente opp filer og jobbe mot server.

WAFS-løsningen IBM tilbød skulle endre på det ved å ha en slags cache-funksjon mellom bruker og server, men det gikk ikke. Ytelsen ble ikke slik Yara forventet.

- Det er ikke små, søte regneark vi jobber med, det er til tider svært store filer. Vi kan ikke tillate at brukere blir sittende og vente, sier Bratteberg.

Press på IBM

- Vi har lagt litt press på IBM for å få opp løsningen.

LES OGSÅ: IBM skal ha 100 nye medarbeidere

IBM og Yara jobber nå intenst med å få løsningen til å fungere, men Bratteberg er ikke optimistisk.

- Det går nå mot lokal lagring på de første sitene. Vi hadde håpet å bruke den nye løsningen som IBM har solgt, men det går nok mot å starte på en desentralisert modell, og rulle ut etter hvert. Det er mindre optimalt ressursmessig, sier Bratteberg.

Så langt mener Bratteberg det ikke er kommersielt negativt for Yara, men at det ikke blir de gevinstene han hadde håpet på.

IBM: - Kompleks tjeneste

IBMs kommunikasjonsdirektør Ingvild Grimstad svarer Computerworld i en kommentar:

"Ett av prosjektene i den omfattende outsourcingkontrakten mellom Yara og IBM om drifting av Yaras IT-tjenester, skal sørge for overføring av applikasjoner og tjenester fra tidligere leverandør til IBM.

De fleste av disse tjenestene er nå overført til IBM på en vellykket måte. Det som gjenstår nå er overføring og global utrulling av en ny tjenestemodell knyttet til selskapets Service Desk med tilhørende brukerstøtte, som har tatt noe lenger tid enn forventet på grunn av tjenestens kompleksitet.

Yara og IBM er enige om den videre fremdriften på utrullingen av de gjenstående tjenester."

LES OGSÅ: IBM dobler satsingen i Norge

Les om: