- Ikke lag for tunge Itil-løsninger

- Ikke lag for tunge Itil-løsninger

Norsk selskap har verktøy for den som vil raskt i gang med rammeverket.

Rådgiverne i Syscom har drevet med Itil lengre enn rammeverket har vært populært i Norge. For et par år tilbake så de at ambisjonene hos nye Itil-kunder kunne bli i overkant høye. Ønsket om å ville effektivisere og bedre it-tilbudet endte fort i tunge og komplekse løsninger.

Erfaringene ga dem inspirasjon til et lettere verktøy. Itil for begynnere, eller essensiell Itil, om man vil.

- Supportpoint er lettversjonenen av Itil. Det er svaret for den som vil komme raskt i gang, som trenger bare enkeltmoduler fra Itil, eller som vil vokse inn i større og mer komplette løsninger etter hvert, forteller utviklingssjef Håkon Vik i Syscom.

Start- og mellomløsning

Syscom leverer også solide løsninger som Remedy og Lanmanager. Selskapet opplevde imidlertid ofte at nye kunder kom med lange og omfattende kravpesifikasjoner. Hvilket i og for seg var greit, men løsninger måtte dermed bygges og tilpasses. Det kostet tid og penger. Ofte var behovet noe som var enkelt og som kunne tas i bruk raskt.

- Vi utviklet en portalløsning hvor brukergrensesnittet og bruk skulle være veldig enkelt, sier Vik.

Løsningen er bygget i Microsoft .Net. Syscom har kombinert egne ressurser innen programutvikling, Itil og grensesnittdesign i utviklingen. Arbeidsflytorienteringen har også engasjert egne eksperter innen forretningsrådgiving.

Databasen er en MS SQL-database, og alle varianter av SQL kan brukes. Produktet er integrert med Active directory og kan hente brukere og ressursinformasjon derfra. Løsningen kan fungere sammen med større løsninger som Landesk og Symantec Altiris.

- Vi tar utgangspunkt i en arbeidsflytanalyse, og lager ferdige løp for alle prosesser slik at dersom brukeren vet hva hun vil, så er det bare å følge prosessen. Vi startet med en insident-modul, og utvidet med en endringsmodul. I løpet av våren kommer også en eiendels-modul, sier Vik.

Tilpasses det meste

Fleksibiliteten i produktet vises også i språktilpasningene. Norsk er på plass med samisk og begge norske målformer. Engelskvarianten er populær, og svensk og dansk er også på plass.

- Vi ser at produktet fyller et identisk behov i de andre skandinaviske landene. Engelsk-varianten brukes der det er en del internasjonal virksomhet. Samisk-varianten er foreløpig tatt i bruk av Samisk Høgskole, sier markedsdirektør Anne Hamar i Syscom.

Fordelingen mellom offentlig og privat sektor er også jevn.

- Dette produktet velges fordi det er lett å ta i bruk. Det er kort vei til suksessfull implementering, lekkert grensesnitt og enkel bruk. Kundene kommer fra miljøer som enten har svært store eller tunge løsninger, eller de har et utbredt system basert på gule lapper. For kommuner er dette en rimelig måte å effektivisere it-tjenesten og dermed møte krav om lavere kostnader og et bedre it-tilbud, hevder Hamar.

Start på dagen

Implementering av løsningen er litt avhengig av kunden. Men normalt starter man med et kurs eller kort seminar. Dette følges av at en konsulent drar ut til kunden og setter det hele opp i tråd med kundens ønske.

- Og tidsbruken?

- En dag! Sier de to i kor. Og ler.

Implementeringen avsluttes gjerne med et kurs for brukerne av systemet. Drifting hos kunden skal ikke kreve mye mannskap. Endringer og oppdateringer skal kunne tilpasses service-vindu. De skal også kunne installeres av kunden selv.

- Vi ser at produktet skaper engasjement hos kundene. Forslagene til nye funksjoner er mange og gode. Vi ser også at Supportpoint brukes til mer enn it. Det egner ser både for prosesser relatert til økonomi- eller til personalfunksjoner, forteller Hamar.

Mobilstøtte

Mobilstøtten er på plass med apps for Android og Iphone. Dette innebærer også tavler basert på disse plattformene.

- Vi regner med å komme med noe for Windows Phone 7 også. Men det er avhengig av at slike håndsett selges og at kundene etterspør dette, sier Vik.

Som startkonsept kan dette være svært gunstig, siden prisen i utgangspunktet kan være så lav som 25 prosent av komplette Itil-løsninger, avhengig av rabatter og avtaler. Supportpoint har eksistert i halvannet år, og foreløpig har ingen gått til andre systemer. Kundene varierer mellom store rådgivingsselskaper med flere tusen brukere og bedrifter ned til fem personer.

Artikkelen er hentet fra Computerworlds bilag It-karriere, med tema Itil.

Les om: