Ingen epost for Ventelo-kunder

Ingen epost for Ventelo-kunder

Et ukjent antall epost-kunder har blitt rammet av problemer hos Ventelo.

Ventelo har rundt 30.000 bedriftskunder i Norge, og bak dette tallet ligger det langt flere faktiske epost-brukere.

Onsdag og torsdag hadde Ventelo problemer med å få levert eposten til disse kundene.

- Vi hadde utfordringer på onsdag, som da ble rettet. Og så fikk en ny feil i dag, forteller markeds- og Kommunikasjonsansvarlig Arne Henrik Horvei i Ventelo.

Anti-spam-problemer

Han har ennå ikke fått noen rapport om hva som faktisk har skjedd, og kan dermed ikke uttale seg om hvor mange som er rammet eller hva som er årsaken til problemene.

Computerworld er en av kundene til Ventelo. På onsdag ble epost til redaksjonen merket som farlig søppelpost, og eposten satt i karantene. Disse ble lagret hos Ventelo, og skulle så sendes videre senere.

Torsdag kom problemene tilbake igjen, og fra 11.00-tida kom ingen eposter inn til redaksjonen. 15:30 ble problemet rapportert løst.

Etter det vi forstår, dreide problemene på onsdag seg om anti-spam-funksjoner, og på torsdag om filsystemer.

Beklager forsinkelsen

- Historisk sett har all epost kommet gjennom, bare forsinket. Jeg forventer at det blir slik nå også, sier Horvei.

Hvor mange som er rammet er altså usikkert. Men for mange kan mangel på epost oppleves som et stort problem, og Ventelo beklager det som har hendt.

- Det er ikke en drømmesituasjon å ha forsinkelse på epost. Det er vanskelig for meg å si hva som har skjedd og hva vi skal gjøre for å unngå videre problemer, men vi beklager forsinkelsene, sier Horvei.

- Er det noen grunn til å tro at datakriminalitet har noe med saken å gjøre?

- Det har jeg ikke grunnlag for å mene noe om. Verken den ene eller andre veien.

Les om: