It-avdelingen som skyr alle standarder

It-avdelingen som skyr alle standarder

Å være it-sjef hos Opera handler om å la folk gjøre som de vil.

- Vi liker å holde det enkelt.

Utsagnet kommer fra Stein Vråle, som sammen med Anthony Grant Nichols fungerer som it-sjef hos Opera Software i Oslo. Men å holde det enkelt er ikke alltid like enkelt. Spesielt ikke når man er it-sjef i et selskap som Opera.

Kunder og systemer

Noen tall må først på plass: Opera eier og leier rundt 1500 servere globalt, for å tilfredsstille over 100 millioner Opera-brukere. Ettersom disse sitter rundt hele kloden, må alle tjenester være tilgjengelig 24 timer i døgnet, overalt, hver dag. Opera har 750 ansatte i ti land, 300 sitter i Oslo. 80 prosent av disse jobber som utviklere og har rundt 40 forskjellige nasjonaliteter.

Dette kunne tatt pusten fra de fleste. Men Operas it-avdeling på 22 ansatte bare smiler, og kaller det hele "utfordringer".

SE OGSÅ: Alle bildene fra Opera-besøket - nerdehumoren, brussamlingene og den digre salatbaren

- Vi skal ikke bare administrere systemene her i Oslo. Vi må også ta vare på kundene, sier Nichols.

- Det er vår største utfordring.

GUI er ut

Proprietære selskaper som Microsoft vil nok fortelle Opera at standardiserte løsninger vil fjerne noe av vekten fra skuldrene til it-sjefene. Men det er ikke aktuelt.

Opera har dype røtter i friprog-miljøet, og åpen programvare som Linux gjennomsyrer hele organisasjonen. Du finner ingen Windows-servere, men du finner Solaris. Du finner heller ingen grafiske brukergrensesnitt hos serveradministratorene. De "lager bare problemer når vi har det travelt", som de sier. Opera satser heller på skripting og kommandoer.

For kommunikasjon sverger de fortsatt til den gode, gamle IRC-protokollen. Og hva slags epost-klient de bruker klarer ikke it-sjefene å svare på. De fleste programmer brukes, svarer de, men man blir oppfordret til å bruke Operas egen.

Hvorfor får de ansatte gjøre som de vil? Og hvordan er det å være it-sjef oppe i dette? Les videre på neste side!