Itil er mer enn it

Itil er utviklet for å administrere it-systemer. Men snart kan rammeverket også brukes til andre formål.

Publisert Sist oppdatert

Organiseringen av it har de siste årene handlet mye om Itil. Itil, eller Information Technology Infrastructure Library, er et strukturert rammeverk for kvalitetssikring av leveranse, drift og support innen it. Det er i grunn ingen hokuspokus.

- Itil er sunn fornuft satt i system, sier Ivar Grong Nesset, daglig leder i Wendia Norge.

De fleste bedrifter og organisasjoner bruker deler av Itil, selv om de kanskje kaller det noe annet.

- Vi ser nå at Itil brer om seg til andre områder, enn bare innen it-leveranser. Itil handler om å styre prosesser som griper inn i hverandre, noe som kan tilpasses på mange ulike områder, forklarer Nesset.

Rosa elefanter

Wendia er et internasjonalt selskap med hovedkvarter i Sveits, men med stor virksomhet i både Danmark og Norge. Norden, og særlig Norge, ligger ganske langt frem i Itil-utviklingen, forteller selskapets toppsjef, Kerstin Daun, på besøk i Norge.

Det anerkjente sertifiseringsselskapet Pink Elephant har gått grundig gjennom Wendias produkt, POB (Point of Business). Nå er Wendia den eneste i verden som er sertifisert på alle 14 Itil-prosesser hos Pink Elephant.

- Klart at det er noe vi er veldig fornøyde med. Det viser at vi har kommet et godt stykke på vei, sier Daun.

Forsvinner i skuff

Konsulent Ella Hansen er ofte ute hos kundene for å rådgi om, og implementere, Itil-systemet til Wendia. Det betyr hun får godt innsikt i organiseringen av it-avdelingene rundt omkring i Norge.

- Vi ser ofte at it-ledelsen har tatt en del beslutninger på it-strategier og SLA-avtaler (service level agreement), som deretter har forsvunnet i en skuff. Med innføring av Itil-baserte systemer må skuffen åpnes igjen og beslutningene settes i system, sier hun.

Itil innebærer å ta avgjørelser. Det er mange tilfeller hvor implementeringen stopper opp, fordi ledelsen har problemer med å ta beslutninger om hvordan prosessene skal være. Uten klare avgjørelser blir det vanskelig å bygge et system som skal understøtte organisasjonen.

- I dag hender det ofte at vi verktøyleverandører kommer til bordet etter at Itil-prosessene har blitt utarbeidet, og kunden tror at det er bare er å starte et Itil-basert system. Det vi da møter, er et slags Bermuda-triangel, sier Hansen.

Saken fortsetter. Les videre på neste side.