Lotus raser mot Exchange-tallene

Lotus raser mot Exchange-tallene

Notes-sjefen mener Microsoft finner på gode tall. Men i Norge vil de ikke ut med sine egne.

Microsoft er aldri redd for å vise til kunder som har gått for deres Exchange-løsninger, fremfor IBM sin Lotus Notes. Heller ikke å tallfeste dette globalt.

Nå har Lotus Software-sjefen Bob Picciano sett seg lei på det han ser på som latterlige uttalelser.

- Microsoft påstår at 4,7 millioner kunder har gått fra Notes til Exchange, sier han til vår nyhetstjeneste.

- Men dette er latterlige og fabrikerte tall.

"Frekke!"

Picciano mener at Microsoft ser på alle sine Exchange-salg som en migrasjon fra Notes, noe han ser på som helt feil.

- Folk må forstå at mye av det Kevin Turner og Steve Ballmer sier, ikke har substans eller sannhet i seg. De har vært så frekke å si at hele land har gått vekk fra Notes, og det er utrolig latterlig, raser han videre.

Lotus-sjefen sier han er "pretty worked up", og sparer ikke på kruttet. Han påpeker også at mange Exchange-kunder bruker Lotus-programvare samtidig.

Gir ikke ut norske lister

I en pressemelding onsdag forteller IBM at 15.421 store kunder har valgt deres Notes-løsning fremfor Microsoft siden 2008.

De trekker frem kunder som Accenture, Chrysler, Coca-Cola, Colgate-Palmolive, Continental AG, General Motors, KBC Bank, Phillips Electronics og PNC Bank. Videre mener de at halvparten av alle Fortune 100-selskapene er Lotus-kunder. De mener Notes og Domino har blitt en suksess, som gir IBM bra momentum.

- Det er viktig å sette Microsofts påstander i perspektiv, og kalle det det det er; fabrikasjon, sier Picciano.

IBM Norge vil ikke ut med lister over hvilke norske kunder som har gått fra Microsoft til dem. Heller ikke informasjon om hvor stor kundebasen er.

Microsoft, derimot, vil mer enn gjerne vise til kunder som har valgt dem over IBM. Etter forespørsel fra Computerworld skal de også prøve å skaffe tall over kundebasen.

Mer om epost-kampen mellom IBM og Microsoft kan du lese om i fredagens papirutgave av Computerworld.

Les om: