Microsoft lanserer Outlook.com

Ny eposttjeneste er mer enn oppgradert Hotmail, skal konkurrere med Googles Gmail.

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag 31. juli avdukket Microsoft sin nye nettbaserte eposttjeneste Outlook.com som etter hvert skal erstatte gode, gamle Hotmail, skriver Computerworld USA.

Den nye tjenesten har allerede fått mye positiv oppmerksomhet, blant annet på grunn av integrasjon med sosiale nettverk og mulighet til å synkronisere epost-kontoer over en rekke forskjellige enheter.

- Mens mange, spesielt de yngre, bruker mer sosiale nettverk enn epost, så er epost fortsatt den foretrukne metoden for lange meldinger, sier Patrick Moorhead, analytiker ved Moor Insights & Strategy.

Det kan være nok til å pirre interessen hos mange, og kanskje være nok til å få en del brukere til å bytte fra Gmail.

Utfordrer Google

Hotmail har for lengst sett bedre dager, og har ikke helt klart å følge med i utviklingen, og samtidig som Outlook.com vil erstatte Hotmail, håper Microsoft at den nye tjenesten kan lokke brukere til seg fra rivalen Google.

- Dette er helt klart en utfordrer til Gmail, og fra det jeg har sett, så er Outlook.com også en svært solid utfordrer også, mener Dan Olds ved Gabrial Consulting Group.

Han legger til at Hotmail fortsatt har flere brukere enn Gmail, og at Microsoft ikke bare ønsker å opprettholde forspranget, men også utvide ledelsen.

Microsoft og Google er allerede i hard konkurranse om ikke bare epost, men søketjeneste, nettlesere, operativsystemer og skytjenester for bedriftsmarkedet.

Skytjenester til bedriftene

Foreløpig er Outlook.com en ren forbrukertjeneste, men Olds regner med at tjenesten kan snart vil finne veien inn i bedriftsmarkedet som en del av Microsofts skysatsing.

Gmail har i sammenligning også vært presentert som en ren forbrukertjeneste, men har i praksis vært en måte for Google å komme seg inn i bedriftsmarkedet på.

- Det som er interessant er hvordan denne nye epost-plattformen vil bidra til å skape oppmerksomhet og være en inngang til Microsofts nettskytjenester, mener Olds.

Microsoft og Google har lenge vært i hard kamp om å selge skytjenester til bedriftsmarkedet, og Microsoft har allerede en stor fordel på grunn av markedsandelen til Microsoft Office.

- I det lange løp er Outlook.com designet for å lokke kunder bort fra Gmail, men Microsoft må først etablere at de kan levere, sier Moorhead.

Han tror også at dersom selskapet klarer å selge de sosiale funksjonene i Outlook.com er det en stor sjanse for at de faktisk lykkes i å lokke brukere vekk fra Gmail.