Microsoft er sin egen konkurrent

Microsoft er sin egen konkurrent

Selskapet tjener mer på Exchange fra nettskyen enn fra datarommene.

Spådommene om at it fra nettskyen kom til å bli nemesis for Microsoft og deres programvare ser ikke ut til å slå til. Denne uka hevdet selskapet til analytikere at de tjener mer på å selge meldingstjenester fra nettskyen enn fra salg av lokalt installert serverprogramvare.

Det er inntekten per bruker som gleder Microsoft. Bruttoinntekten fra salg av server-programvare med tilbehør utgjør fortsatt et mer solid tilskudd til omsetningen i selskapet. Men netto blir det mindre per bruker siden kostnadene er høyere, blant annet siden partnere skal ha sin andel. Med andre ord har selskapet klart kunststykket å gjøre seg selv til sin viktigste konkurrent, siden Exchange-løsningen fra før er verdens mest brukte meldingstjener/gruppevare.

Les mer: Office 365 klar for Norge

Investorer er også bekymret for denne utviklingen og ville vite mer om inntektsmodellen mellom nettsky, datasenter og forholdet til konkurrenter av selskapet.

- Inntektene per bruker er grovt sett i snitt 55 kroner per måned per bruker av Exchange i nettskyen. Dette er lavere kostnader per bruker enn å drifte egen Exchange-løsning. Men for Microsoft er forskjellen at nesten hele denne inntekten går til Microsoft, sa Bill Kofoed, sjef for investorrelasjoner i Microsoft i en konferanse tirsdag, melder nyhetstjenesten til Computerworld.

Skalering for store virksomheter

Forutsetningen for regnestykket er at Office 365 tas i bruk i større grad i større virksomheter. I dag selges Office 365 i stor grad til oppstartsfirma og smb-er, der alternativet ikke nødvendigvis er lokalt installert serverprogramvare. Innsparingene kommer fram i form av effektiviseringen i stor-skala drift som må sammenlignes med hvordan større virksomheter driver sine klassiske it-løsninger.

- Driften av søketjenester som Bing har lært Microsoft hvordan effektiv stor-skaladrift skal gjøres. Dette brukes for å prise Exchange i skyen slik at den blir et lukrativt alternativ for store virksomheter også, sa Kofoed.

Etter at Microsoft gikk seirende ut av meldingstjenerstriden i forrige tiår har deres Exchange Server blitt en de-facto-standard for virksomheter og profesjonelle mobile tjenester. Dette er løsninger som er betydelig mer enn eposttjenester , siden de integrerer flere typer kommunikasjon, samarbeidsløsninger, meldingstyper og klienter.

Utfordres av Google

Hovedkonkurrenten til Microsoft ut over deres egne løsninger er den profesjonelle varianten av Google Gmail og Google Apps. Mindre aktører i dette markedet er VMware Zimbra, IBM Lotus Domino og Lotus Live og Novell Groupwise og Vibe.

Les mer: Novell forlater gratis nettsky

Under lanseringen av Office 365 i Norge var den billigste epostløsningen tilbudt for 28 kroner per bruker per måned. En Exchange Server-lisens koster alene 3500 kroner, en Server-lisens for store virksomheter koster 22 000. I tillegg kommer klientlisenser for hver bruker av tjenesten.

Les mer: - Vi får 3.000 nye kunder hver dag

Google tilbyr sin rimeligste profesjonelle løsning for bedrifter for 29 kroner per bruker per år.

Ler mer: Nå blir Lotus mer sosial

Les om: