Notes taper mot Exchange

Microsoft er vinneren på epostmarkedet for bedrifter. IBMs Notes taper terreng.

Publisert Sist oppdatert

Det er store ulikheter i analyseforetakenes tall for bedriftsmarkedet på epost. Likevel er trenden entydig: Microsoft Exchange er størst, og kaprer markedsandeler fra IBMs Lotus Notes.

Ifølge Gartner hadde Microsoft en markedsandel på 62 prosent, mot IBMs 26 prosent i 2007. En prognose viser at styrkeforholdet vil være 70-17 i 2010.

Analysebyrået Ferris mener Exchange har 65 av markedet, mens bare 10 prosent bruker Notes. Microsoft står sterkt innen helse- og telekomsektoren, mens IBM har flere finanskunder.

LES OGSÅ: Outlook vs. Notes

IDC mener løpet er jevnere, og anslår at Microsoft har 52 prosent av bedriftsmarkedet for epost, mens Notes har hele 38 prosent.

Vanskelig å bytte

I sommer byttet store selskaper som Coca-Cola og Nokia fra IBM til Microsoft, men det er først og fremst nye kunder som velger Exchange, mener IDCs nordensjef, Per Andersen.

- Microsoft tar markedsandeler, og sånn har det vært de siste fem-seks årene. Det beror blant annet på at de har så mange andre funksjoner i sin plattform, operativsystem og nettleser og så videre. Men takten går saktere og saktere, ettersom det blir vanskeligere å bytte, mener Andersen.