OL-it koster flesk

OL-it koster flesk

Prislappen for it og kommunikasjon i Beijinglekene neste år kommer på over 2,3 milliarder kroner.

Testingen av it-systemene for de olympiske sommerlekene i Beijing 2008 har allerede begynt.

- For å redusere risiko vil det bli mye testing før lekene, sier Hou Xinui, nestesjef for teknologi i Beijinglekenes organisasjonskomité til IDGs nyhetstjeneste.

It-systemene for roing og kano ble allerede brukt i forrige uke i en rokonkurranse, og de fungerte uten problemer.

Testing er nøkkelen til suksess for it-systemene som skal brukes. Hvert sportsgren, fra bueskyting til basketball, seiling og sprintløp har egne systemer, og hvert system vil bli testet live fra nå og frem mot lekene begynner.

Lang test

Atos Origin er ansvarlig for å bygge og kjøre it-systemene. Det var også dette selskapet som sto bak systemene under OL i Torino i 2006. Før disse lekene gikk it-systemene gjennom 100 000 timer med testing.

Det blir ikke noe mindre i oppkjøringen til neste år. 302 sportsarrangementer skal gjennomføres. It-systemene må holde tritt med alt som har med deltakerne å gjøre: Kvalifisering, transport, utstyrslogistikk og resultatservice til presse og publikum.

Systemene må også holde orden på sikkerhet, innlosjering og bespisning til 10 708 deltakere fra 203 land. 20 000 journalister skal ha sitt, i tillegg til de ansatte og frivillige.

LES OGSÅ: Beijing-OL vil ikke ha Vista

Drift