Outsourcing forsinker it-prosjekter

Outsourcing forsinker it-prosjekter

Fire av ti virksomheter sier outsourcing er grunnen til forsinkede it-prosjekter. Sprekk i tidsplanen er dyrt for forretningssiden.

Jada, forsinkede it-prosjekter skyldes ofte manglende koordinering mellom it-avdelingen og resten av organisasjonen. Men i en ny undersøkelse avdekkes faktisk outsourcing som en viktig grunn til at man ikke når målene innenfor tidsrammen. Representanter fra fire av ti selskaper oppga nettopp outsourcing som en hemsko – hva gjelder tidsbruk.

- Den kommersielle fordelen med å gjennomføre prosjektet på tid, slår ut alle andre faktorer, sier konsulentsjef Dave Clarke i HP Software til IDGs egen nyhetstjeneste.

Undersøkelsen er utført av The Economist Intelligence Unit på oppdrag fra HP og omfatter intervju med 1 125 it-ansvarlige i organisasjoner med en årsomsetning på mellom 500 millioner dollar og 2,8 milliarder dollar. Undersøkelsen slo fast at tidsbruken avgjør hvor lønnsomt prosjektet blir. Og at de selskapene som gjennomførte sine prosjekter raskest – var mest lønnsomme.

Men det er her outsourcing kommer inn i bildet. Virksomheter med en ekstern it-partner som kontrollerer både utvikling og infrastruktur, klarer ikke alltid å snu seg like raskt som kunden ønsker. For kundene betyr dette at de ikke får gjennomført it-prosjekter like raskt som de ønsker - og burde få til for å få ut maksimale forretningsmessige verdier.

- Med outsourcing blir det et valg mellom effektivitet og smidighet. Evnen til å endre seg raskt blir stadig viktigere. Men når man outsourcer, mister man denne muligheten. Jo flere outsourcingspartnere- og nivåer, desto mer kompleksitet får du. Det er i alle fall hypotesen, sier Clarke ifølge IDGs nyhetstjeneste.

LES OGSÅ: Outsourcing vokser med rakettfart i Europa

Les om:

Drift