- Sjefene vil ha Blackberry

- Sjefene vil ha Blackberry

Interessen for Blackberry er stor og økende, hevder den norske distributøren Trigcom. Men salgstall oppgir de ikke.

Etter snart et halvt år med Blackberry i det norske markedet, melder distributøren Trigcom om overraskende stor interesse. Den kanadiske mobiltelefonen med epost har lenge vært svært populær i USA og Storbritannia, men kom sent til Norge.

Det gikk heller ikke mange dager før ekspertene og konkurrentene hevdet at Blackberry ville ha vanskelig for å etablere seg her i landet.

LES OGSÅ: Tviler på Blackberry-suksess

Men ifølge informasjonssjef Tom Bøe i Trigcom har repsoonsen i det norske markedet vært bedre enn ventet.

- Det begynner på toppen og så sprer det seg nedover. Men så er det kanskje også sjefene som har mest bruk for dette, sier Tom Bøe.

Kjendisfaktor

Trigcom opplyser at selakpet nå har snaut 200 kunder i bedriftsmarkedet. Bøe hevder også at Blackberry har begynt å bli populær blant artister og kjendiser. Men han vedgår at privatmarkedet ikke er så mye å skryte av så langt.

LES OGSÅ: Blackberry til Norge

Det er mest store og mellomstore bedrifter som vil ha epost-mobilen:

- Det er en blanding av store og små. Vi har en kunde blant de fem største bedriftene i Norge. Ellers er det en god spredning, mest i store og mellomstore selskaper. Vi ser også at når vi får noen fornøyde kunder i en bedrift, øker salget til samme bedrift. Så det sprer seg når vi er inne, sier Bøe.

Ingen salgstall

- Hvor mye har dere solgt så langt?

- Salgstall vil vi ikke gå ut med. Vi har konkurrenter å tenke på.

- Noen navn på kunder?

- SE-Banken er en vi kan nevne.

- Hvorfor tror du kunder velger Blackberry framfor andre?

- Vi er prisgunstige. Driftskostnadene totalt er lavere. Mange ser også at Blackberry krever mindre kapasitet på huset enn konkurrerende systemer. Mitt inntrykk er at mange ønsker å standardisere på ett system, og kommer i gang med det når de får inn Blackberry, sier Tom Bøe.

- Som forventet

Telenor lanserte en tjeneste for epost på mobilen omtrent samtidig med at Blackberry ble lansert. Responsen i markedet er som forventet, sier informassjonssjef Arild Johannessen. Heller ikke han vil oppgi salgstall.

- Fordelen fra vår side er at dette er noe vi tilbyr på terminaler som kundene har fra før. Det er mange løsninger der ute og jeg kan ikke si at vi merker noe mer til den ene eller andre, sier Johannessen.

Les om:

Drift