- Suksessoppskrift for gründere

- Suksessoppskrift for gründere

Start med Itil, da takler man veksten bedre, sier Tone Fondevik i 99X.

Like ved Oslo S sitter en av de raskest voksende it-selskapene i Norge. 99X ligger i år an til en omsetning opp mot 70 millioner kroner. Det er bra for en bedrift som ble etablert i 2007.

Selskapet leverer outsourcing- og offshoring-tjenester, samt etablering og oppfølging av Itil-prosesser. Selv holder 99X seg nøye til sine egne Itil-standarder. Det er en av hovedårsakene til at den raske veksten har vært relativt problemløs, mener gründer og leder Tone Fondevik.

- For gründerbedrifter er Itil definitivt en suksessoppskrift. Følger man Itil-prinsippene har man et fundament for vekst, sier hun.

Har store kunder

For Fondevik er det helt opplagt at det hadde vært umulig å levere komplekse kontrakter uten Itil.

- Jeg er overbevisst om at vi ikke kunne ha levert tjenestene våre så effektivt som vi gjør, uten Itil. Det hadde rett og slett vært teknisk umulig. Det henger sammen med en struktur man har, en kultur man bygger opp. Fordi vi har en organisasjon som er basert på Itil kan vi raskt innstille oss mot nye kunder.

Og Fondevik kan vise til mange store kunder. Selskaper som rederiet Torvald Klaveness Gruppen, Kreftforeningen, Pricewaterhouse Coopers, Norgesgruppen Data, Software Innovation og Xtra Personell er på kundelisten for både drift og Itil-prosesser. I tillegg har 99X blant annet ansvar for it hos treningskjeden Elixia i hele Skandinavia og Dagbladet (Berner Gruppen).

- En av hovedårsakene til at vi har vunnet så mange gode kontrakter på så kort tid, er at vi kan dokumentere vår kvalitet i leveransene basert på Itil. Det skaper tillit og trygghet for kunder at vi faktisk greier å følge opp det vi lover i anbudsrunden, sier Fondevik.

Kaos uten Itil

I bedrifter som ikke har tatt Itil i bruk, finner Fondevik og Itil-ansvarlig Ingvill Grønli ofte ustrukturerte it-avdelinger.

- Det er utrolig hva man kommer bort i. Det er ofte kaos. Folk vet ikke hva de driver med. Det er ren brannslukning for å holde it-systemene oppe og brukerne fornøyde, sier Fondevik.

Det kjenner Grønli seg igjen i.

- Det er ofte veldig kaotisk, man vet egentlig ikke hvordan man skal jobbe. Hvis man for eksempel utfører systemendringer eller pc-oppdateringer opplever man ofte nedetid, fordi man ikke har testet det godt nok. Med gode Itil-prosesser rundt endringsstyring kan det unngås, sier hun.

Mange bedrifter og organisasjoner mangler gode rapporter fra servicedesken, om hvor mange henvendelser de har fått, hva slags problemer det gjelder og hvor lang tid det tar for å løse dem.

- Når vi kommer inn med Itil-prosesser ser vi etter veldig kort tid at de ansatte i it-avdelingen blir tryggere. De får en klarere ansvarsfordeling og de vet hva som skjer og hvem de skal kontakte. Nøkkelrollene blir bedre fordelt. En tilleggseffekt er at de ansatte føler at de blir sett, forklarer Grønli.

Kvinnelig med struktur?

Påfallende hos 99X er at hele Itil-avdelingen består av kvinner. Det er nå fem medarbeidere. Det finnes få plasser i it-sektoren kvinner er så dominerende.

- Itil handler jo om struktur. Kanskje kvinner er mer strukturerte enn menn?

- Det er nok absolutt viktig å ha en god struktur, sier Grønli.

- Vel, jeg tror du har mer struktur hjemme enn meg, ler Fondevik.

- De som har ansvar for å implementere Itil-prosessene må være ganske strukturerte. Da følger de andre etter. Det kan gå ganske fort i en hektisk hverdag for it avdelingene. Har man Itil, får man raskere kontroll, og kan ta de riktige beslutningene, sier Grønli.

99X har i 2010 jobbet hardt for å få inn flere på Itil-avdelingen, med det er vanskelig å finne rett kompetanse.

- Det er ikke et mål for oss å ansette kvinner. Det har vært veldig vanskelig å finne de riktige personene. Særlig vårt ønske om å få inn personer med solid driftserfaring gjør det vanskelig.

Les om: