AVHENGIG: HP-direktør Verner Hølleland tror de færreste kan tenke seg en dag uten print.  (Foto: Toralv Østvang)

– Tenk deg en dag uten print

Ingen kan tenke seg en dag uten print. Det vet HP, for HP har spurt.

Så tidlig som i 1975 gikk Xerox ut med en spådom om at i fremtiden ville alt vises på en eller annen form for skjerm og at papiret ville være et dødt medium.

40 år senere kan vi fastslå at Xerox tok feil. Så langt er det ingenting som tyder på at papiret kommer til å forsvinne. Tvert imot. Fremtidsvyene om det papirløse kontor er noe vi bare ler av i dag.

Papir like aktuelt som før

HP gjennomførte for en stund siden en stor spørreundersøkelse rundt dette temaet. Svaret var et klart og tydelig ja til at utskrift på papir er like aktuelt nå som før.

– 100 prosent av de spurte svarte at de ikke kunne tenke seg en dag uten print, sier HP-direktør Verner Hølleland. Han er norgessjef for den delen av HP Norge som heter Printing and Personal Systems.

– Bare tenk deg hvordan det er i butikken der du handler til daglig. Alt av matvarer og konsumentprodukter må jo merkes og markedsføres. Det ville ikke ha vært mulig uten print, og spesielt ikke uten digital print, sier Hølleland.

– HPs mål er å være sentral i å digitalisere dette og gjøre det mer effektivt, fortsetter Hølleland.

Et av hans eksempler på hvor effektiv digital print er blitt, er Coca Cola-flaskene med personnavn på etiketten. Dette er mulig takket være en HP Indigo-maskin som skriver ut Cola-etiketter til bruk i hele verden.

– I en digital verden kan hver eneste etikett være unik, sier Hølleland.

Han mener at «print-on-demand» kan gjøre utskrifter mer attraktive, ikke mindre, slik en del mener i dag, med utgangspunkt i at mange leser for eksempel bøker og aviser på mobil og nettbrett.

– I stedet for at forlagene må trykke bøker i store opplag med risiko for at mange av bøkene ikke blir solgt, kan skoler trykke bare de bøkene de de trenger selv, sier Hølleland.

Han ser ikke bort fra at man snart vil kunne få skrevet ut en bok på flyplassen mens man venter på avgang.

Lynraske blekkskrivere

Ifølge Hølleland er HP i ferd med å revolusjonere utskriftsmarkedet med lynraske blekkskrivere. Han viser til HP Officejet Pro X-skriverne, som greier å skrive ut 70 sider i minuttet – se separat artikkel her.

– Her i demorommet vårt har vi sett at mange kunder få en «wow-opplevelse» når de ser hvor raske disse skriverne er, sier Hølleland.

Teknologien er videreført til storformatskrivere som nå kan skrive ut for eksempel store arkitekttegninger på 20 sekunder.

Og det stopper ikke her. HPs største industriskrivere, som for eksempel HP Scitex FB10000, kan skrive ut 600 kvadratmeter i timen på ark i størrelse 320 x 160 centimeter og på media med opptil 2,5 cm tykkelse – ypperlig til emballasje og markedsføringsmateriale.

– HP har i hele tatt mye fokus på nye funksjoner innen digitaltrykk. For eksempel muligheten til å skrive ut veggtapet som man har designet selv. Så å hevde at print ikke lenger er aktuelt, er en feilvurdering, sier Hølleland.

Rask på 3D også

- Nå har vi lansert svært spennende 3D-printteknologi som også er utviklet med utgangspunkt i HPs lange erfaring innen blekkskrivere, fremholder Hølleland.

– Prinsippet er bygd med utgangspunkt i Page-Wide-tankegangen hvor det dusjes et lag i 2D med «flytende» 3D-materiale som etterfølges av et pass med en Page-Wide-fusjonsprosess som herder laget. Denne fremgangsmåten gjør at 3D-utskrifter med HPs teknologi går inntil 10 ganger raskere enn andre løsninger på markedet, og med vesentlig mer nøyaktighet, sier Hølleland.

I tillegg kan HP med denne teknologien variere elastisiteten eller hardheten i objektet som produseres i 3D-utskriften. For eksempel kan dette brukes til å printe ut objekter som er gummistrikk i en del av objektet og hardt som stål i andre deler av ett og samme objekt.

De første komersielle 3D-printerne fra HP er forventet på markedet i løpet av 2016.

– Blekk er mer miljøvennlig

HP regnes som en av pionerene innen laserskriver-teknologi, men i dag jobber selskapet vel så mye med ny blekkteknologi.

STOLT: Rune Wintervold hos HP er ikke beskjemt av klengenavnet Mr. Printervold. (Foto: Toralv Østvang)

– Jeg får ofte høre fra våre kunder som har brukt laserskrivere i mange år at de ikke er interessert i å høre om fordelene med blekkskrivere. Men jeg trenger ikke å bruke mer enn ett minutt på å overbevise dem om hvor bra blekkskriverne våre er blitt, sier Rune Wintervold, som jobber med skriversalg hos HP.

Det er spesielt den nevnte Officejet Pro X-skriveren som imponerer. Med skrivehode i full arkbredde – egentlig flere mindre skrivehoder satt sammen til ett i full bredde – greier den altså 70 ark i minuttet.

– Og det har skapt andre utfordringer, som for eksempel å sikre rask tørketid. Det kommer jo et nytt ark etter mindre enn ett sekund. Vi har løst dette blant annet ved å bruke pigmentert blekk, forklarer Wintervold.

Blekk har tidligere hatt ord på seg for å gi dyre utskrifter, men det er ikke tilfelle med dagens blekkskrivere for kontorbruk, hevder HP. Når blekk leveres i større volum, går prisen per ark ned betydelig. Dessuten leverer HP blekkskrivere der skrivehodet varer i hele skriverens levetid og ikke trenger å byttes, noe som også bidrar til å holde utskriftskostnadene nede.

– I tillegg er blekkskrivere mer miljøvennlige enn laserskrivere, blant annet fordi de bruker mye mindre strøm, sier Wintervold.

– Dessuten har blekkskrivere færre bevegelige deler og færre rekvisita-komponenter enn  laserskrivere, og det blir mindre emballasje-avfall fra blekkskrivere, påpeker Wintervold.

Men det finnes naturligvis virksomheter som fortsatt trenger laserskrivere, medgir både Hølleland og Wintervold. Dette gjelder virksomheter med særdeles høyt utskriftsvolum, eller der det trengs etterbehandling, stifting og kanskje utskrift i A3 og andre formater.