Total fiasko for mobil epost

Epost skulle få 3G-trafikken til å ta av. Men det er færre som bruker mobilen til epost i dag enn i 2004.

Publisert Sist oppdatert

- Mobil epost kommer til å bli den applikasjonen som virkelig vil sette ny fart i mobilbruken. Dette er den neste killer-applikasjonen etter tale.

Det sa Mauri Niininen, leder for Nokias mobile løsninger for bedriftsmarkedet, til Computerworld for nøyaktig tre år siden.

Mange var store optimister i forbindelse med sjøsettingen av UMTS-nettet.

- For de yngre er dette helt perfekt. Epost er mye billigere enn overtaksert sms, sa administrerende direktør Paul Hedman i Smartner.

Nokia spådde en vekst fra 3 til 30 millioner brukere på få år. I tiden etter har det blitt gjentatt hyppig at mobilbransjen har klokkertro på at epost er en av brukeranvendelsene som skal gi vekst i det nye mobilnettet.

LES OGSÅ: Bush må ta vare på eposten sin

Det spørs om optimismen har vært godt nok begrunnet. For i en stor brukerundersøkelse gjort for Netcom av Norstat/Perduco, går funnene faktisk i motsatt retning. Totalt er andelen som bruker mobilen til epost 22 prosent, mens andelen var 23 prosent i 2004.

- Dette gjelder jo et snitt av befolkningen, og det er noe helt annet enn hva vi ser i bedriftsmarkedet. Så dette samsvarer ikke med våre egne tall, sier kommunikasjonsrådgiver Øyvind Vederhus i Netcom.

- Og hva sier de tallene?

- Det kan jeg ikke være konkret på, av hensyn til konkurransen. Men bedriftsmarkedet etterspør mobil epost, og vi tjener mer på dette nå enn for tre år siden. At det ikke samsvarer med tallene i undersøkelsen er jo interessant.

LES OGSÅ: Oppgang for mobil epost

Undersøkelsen viser at den manglende iveren etter mobil-epost er ganske allmenngyldig.

Høyest bruk har de mellom 30 og 39, som er oppe i 10 prosent daglige brukere. Interessant nok er bruken av mobil epost på daglig basis bare halvparten, fem prosent, blant dem under 30.

Men de fleste av dem som i det hele tatt bruker mobil-epost, oppgir at de gjør det sjeldnere enn en gang i uka. Det gjelder 13 prosent blant menn og ni prosent blant kvinner. Bare tre prosent av kvinnene bruker mobil-epost daglig, og seks prosent av mennene.

LES OGSÅ: - Kast smarttelefonene

- Man skulle nok forventet en brattere vekst. For sammenstilt med andre tjenester, for eksempel musikk og bilder, som har hatt en veldig markant vekst, er utviklingen svak, sier Gyrd Steen i Perduco.

Veksten er derimot brukbar målt fra 2005 og 2006, påpker Steen. I fjor lå andelen av brukere som hadde prøvd mobil epost på 16 prosent. Ifølge Steen var tallet var unormalt høyt i 2004 på grunn av at mange da var nysjerrige fordi epost på mobilen var ganske nytt.

- Det er også viktig å huske på at veksten er tydelig i aldersgruppen 30-40 år, som er folk godt inne i arbeidslivet. Disse kan stå for mye trafikk, selv om andelen brukere er lav. Men det er uansett overraskende at veksten i mobil epost ikke har vært større over tid, sier Steen.