Ventelo kneler av spam

Ventelo kneler av spam

Utdaterte systemer klarer ikke levere epost til kundene. Problemene kan vare ut uka.

Ventelo har i lengre tid hatt problemer med sine epostsystemer. I all hovedsak er det enorme mengder av søppelpost som får systemene til å knele.

- Det er en utfordring å håndtere volumet med spam, som tidvis gjør at det blir en for stor belastning på systemene, sier kommunikasjonsdirektør Arne Horvei i Ventelo.

Computerworld er kunde av Ventelo, og har siden klokken halv ti tirsdag ikke mottatt ekstern epost. Det viser seg at redaksjonen ikke er alene – det er fire kunder til som i dag ikke har fått epost i innboksen.

- Over seks timer med forsinkelser, det er lenge. Hvis det viser seg at det er elementer hos oss, så er det beklagelig, sier Horvei.

ER DU RAMMET? Tips journalisten

Han innrømmer at feilen denne gangen er koblet til deres systemer. Det er tydelig at Ventelo lider under spam-trykket.

- Økningen av spam er såpass radikal, at man må løpe fort for å få med seg bakbeina, sier Horvei.

Kan vare ut uka

Ventelo har i løpet av året hatt problemer med epost-tjenesten flere ganger, blant annet torsdag 12. februar. Da hadde selskapet hatt problemer tidligere i uken, og gikk igjen på en smell som tok over fire timer å rette.

LES OGSÅ: Ingen epost for Ventelo-kunder

I løpet av de siste ukene har Ventelo jobbet med en oppgradering av epostsystemet, og denne pågår fremdeles.

Problemene kan vare lenge for Ventelos kunder.

- Vi forventer at oppgraderingen skal være klar i løpet av uka. Men jeg skal ikke sette to streker under det svaret.

- Betyr det at Ventelos kunder må regne med forsinkelser ut uka?

- Det kan oppstå forsinkelser på grunn av mengden av trafikk, så den muligheten er tilstede, sier Horvei.

Det er 45.000 kunder som Ventelo har på epostplattformen de nå oppgraderer. Han understreker at de ikke har fått flere enn fem meldinger om at noe er galt.

Mangler oversikt

Til tross for at spam-problematikken har vært kjent lenge, har ikke Ventelo gitt beskjed til kundene som er rammet. Horvei har ingen forklaring å på hvorfor det ikke har skjedd.

- Det er et godt spørsmål, sier Horvei, og lover å komme tilbake til svar på hvorfor ikke kundene er varslet.

Det kan tyde på at Ventelo ikke har oversikten over epost-tjenesten. Da Computerworld snakket med Horvei tidligere i dag, var svaret at deres overvåkningssystemer viste at det ble levert epost.

Samtidig sa Horvei at ingen andre kunder hadde meldt om at de var rammet, og de hadde derfor ingen grunn til å tro noe annet. Dette ble rettet etter en nøyere gjennomgang.

Ventelo informerer sine kunder gjennom sine websider hvis det oppstår driftsavvik.

- Når vi har en hendelse, legger vi dette ut på våre hjemmesider. Det blir en vurderingssak fra hendelse til hendelse om vi skal gå proaktivt ut og varsle flere, eller ei.

- Når noe skjer, ønsker vi at dette skal få minimalt av konsekvenser for kundene, sier Horvei.

LES OGSÅ: Tapper Ventelo for ansatte

Saken ble sist oppdatert 14.4.2009 kl. 16:01.