Webdager samtidig som javadager

Webdager samtidig som javadager

Are Halland fra konferansen Webdagene frykter ikke konkurransen fra Javazone.

Torsdag startet webdagene 2009. Samtidig som Javazones siste dag, og rett overfor gata for Javazone - på Oslo Plaza. Men informasjonsansvarlig for konferansen, Are Halland, frykter ikke konkurranse fra javafolket.

- De er utviklere, og ikke vår primære målruppe. Men hele poenget er å kommunisere, og det kan være bra for utviklere. Det er noen Javazone-deltakere som har vært innom her, sier Haland, som mener det kan være bra for utviklere å lære seg effektiv kommunikasjon.

Webdagene handler om kommunikasjon på web. Ifølge Halland handler konferansen om å lage brukervennlige ting fordi det er lønnsomt.

- Webdagene er den største og viktigste, synes i alle fall vi, konferansen for folk som jobber med webkommunikasjon. Vårt motto er «Lønnsomme brukeropplevelser», sier han.

Det glade budskap

Konferansen arrangeres i år i samarbeid mellom Netlife Research og IXD. Mens IXD i større grad utvikler står Netlife for kommunikasjonsbiten.

- Målet er å spre det glade budskap om god webkommunikasjon. Det streames og dokumenteres i etterkant i fagbloggene til Netlife og IXD, og deles åpent, slik at alle kan få det glade budskap, sier Halland.

Historien bak konferansen strekker seg tilbake til 2006, sa selskapet IBC Euroforum spurte Netlife om de kunne arrangere en konferanse etter et konsept de hadde kommet opp med. IBC gikk konkurs rett før konferansen skulle starte, og da overtok Netlife konferansen.

Nesten utsolgt

Første året var det 40 deltakere, i år er det rundt 300 webredaktører, prosjektleder, designere, utviklere og forretningsutviklere til stede.

- Vi gjorde en liten tabbe, og arrangerte samtidig som Kommunikasjonsforeningens høstseminar, og der er det mange fra vår målgruppe. Men til tross for dette er vi så godt som utsolgt, sier Halland.

Konferansens siste dag er i dag, fredag.

Les om: