Du bruker 0,05 sekunder på å bedømme denne websiden

Du bruker 0,05 sekunder på å bedømme denne websiden

En kanadiske forsker har funnet ut at vi bruker nøyaktig 50 millisekunder å bestemme oss for om vi liker et nettsted eller ei.

Liker du websida vår? Siden du leser dette, er det vel et håp. Antakelig har du bestemt deg for det ganske raskt. Ifølge kanadiske forskere har du brukt en tjuendedels sekund på å gjøre deg opp en mening.

Forskeren Gitte Lingaard ved Carleton University i Ottawa i Canada dokumenterer dette en studie omtalt i det prestisjefylte forskningsmagasinet Nature. Studien ble opprinnelig publisert i journalen Behaviour and Information Technology.

Funnene skal ha overrasket web-eksperter.

- Mine kolleger trodde det ville være umulig å se noe som helst på mindre enn 500 millisekunder, sier Lindgaard til Nature.

Raskt som øyet

At førsteinntrykket teller er intet nytt. Det denne studien imidlertid viser er at hjernen er i stand til å gjøre øyeblikksvurderinger omtrent like raskt som øyet er i stand til å ta inn informasjon.

Lindgaard og hennes team presenterte frivillige deltakere med svært korte glimt av websider som fra før var rangert som svært alt fra enkle å oppfatte til spesielt forvirrende. De ba så deltakerne om å rangere nettstedenes visuelle appell på en glidende skala.

Selv i tilfeller der visningen av siden varte i bare 50 millisekunder, stemte evalueringen av siden svært godt overens med resultatene som framkom etter langt lengre visninger.

Lindgaard mener at funnene kan være svært interessante for selskaper som håper på oppmerksomhet i en overbefolket internettverden.

- Med mindre førsteinntrykket er gunstig, vil de besøkende ha forlatt nettstedet ditt uten at de en gang aner om du har mer å tilby enn dine konkurrenter, sier Lindgaard.

Raskt bestemt

I psykologi omtales dette som "halo-effekt": hvis du kan fange opp folk med en attraktiv design, vil de være tilbøyelige til å overse småfeil på nettstedet og vurdere det faktiske innholdet på nettstedet mer positivt.

Det skyldes vår "kognitive forutinntatthet", forklarer Lindgaard. Alle liker å ha rett, så dersom man fortsetter å bruke et nettsted som ga et godt førsteinntrykk, bidrar det til å "bevise" at man gjorde en god beslutning i første omgang.

Fenomenet gjennomsyrer hele samfunnet, mener Lindgaard. Selv leger har en tendens til å bygge på pasientenes opplagte symptomer, når de skal stille en diagnose.

- Det er egentlig ganske skremmende. Tendensen til å trekke forhastede konkusjoner er langt mer utbredt enn vi er klar over.