Du må betale for bredbåndsradio

Du må betale for bredbåndsradio

Nettradio er enn så lenge gratis. Men lydkvaliteten er ikke bra, ettersom det sendes på isdn-nivå. Over nyttår vil Nordic Web Radio ta seg betalt for bredbåndsversjonen.
Å lytte på standardversjonen av Nordic Web Radio er populært til tross for at de distribuerer radiosignalene til eksempelvis NRK P1 eller Klemfm på fattige 28,8 eller 42 Kbit/s.

Det er altså ikke akkurat Rolls Royce-versjoner, hva lydkvalitet angår. 8Bredbåndradio er under utvikling. Oppgi din epost dersom du er interessert8, står det på nettsidene til Nordic Web Radio.

Tusenvis av norske weblyttere har allerede registrert seg, men ingen av disse vet at Nordic Web Radio har konkrete planer om å ta seg betalt for sendinger som går over isdn-hastighet. Bortsett fra mektige NRK, har Norges største nettradioselskap allerede vært i kontakt om dette med de fleste av de 60 radiostasjonene som de streamer via internett.

Dersom du har bredbåndsabonnement hos UPC/Chello, Telenor/iCanal eller NextGentel, kan du allerede i dag høre på bredbåndradio med overføringshastigheter på mellom 128 til rundt 160 Kbit/s. Poenget er at du da må lytte på Nordic Web Radio via eksempelvis Chello sine nettsider.

Ifølge musikksjef Christian Jebsen og markedssjef Adina Broady velger de fleste likevel å streame nettradiosendingene via Nordic Web Radios nettsider. Og dette kan snart gi dem ekstrainntekter.

-- Det er riktig at vi planlegger en betalingsversjon for bredbåndradio via våre nettsider. Jeg kan ikke gi deg noen konkrete priseksempler, siden vi for øyeblikket utvikler forskjellige programpakker. Men lanseringen av bredbåndsradio for hvermannsen er ikke langt unna, sier Ole Jørgen Torvmark i Nordic Web Radio til Computerworld.

Kanskje på mobilen

-- Betyr dette at den folkelige bredbåndsradioen vil komme før eller etter nyttår?

-- Det vil skje over nyttår, en gang i første kvartal.

-- Hvorfor skal folk eksempelvis måte betale for å lytte på NRK P1 hos dere, når man kan gjøre dette gratis på NRKs sine egne nettsider?

-- Du har et godt poeng der, derfor vil vi tilby programpakker med kanaler som kun er tilgjengelige via bredbånd. Hvilke kanaler dette dreier seg om, vil jeg ikke røpe nå, men det kan eksempelvis være musikkanaler eller sportssendinger. Det få vet er at vi allerede drifter radiokanalen Klem fm og leverer innhold til TV2 Ekstra, sier Torvmark.

I år vil nettradioen omsette for 11 millioner kroner. Omsetningsvekst skal komme fra allmenn bredbåndsradio, DAB-radio (Digital Audio Broadcast) og radio via mobiltelefon. Dette siste kan bli en realitet allerede med edge-telefoner, mener Torvmark.

-- Vi trenger ikke å vente på 3G og umts for å få dette til. Det store spørsmålet er som på ordinært internett å få til de rette betalingsløsningene. Med mobiltelefoni er det ikke avklart, ettersom mobiloperatørene ikke har signalisert hvordan de skal ta seg betalt for at folk laster ned innhold. Dersom det skal være per kilobit blir nok webradio ikke særlig interessant, sier Torvmark, som håper mobiloperatørene besinner seg og kommer opp med en fastprismodell for nedlasting av programinnhold.

Flere nisjekanaler

Han og markeds- og researchsjef Adina Broady er dessuten opptatt av at distribusjon av webradio ikke må koste mer enn det koster å sende radiokanaler via fm-båndet i dag. Nordic Web Radio streamer i dag rundt 60 kanaler, men ikke alle av disse er egne radiostasjoner i tradisjonell forstand.

Eksempelvis har aviser som Stavanger Aftenblad og Adresseavisen egne musikkanaler generert av musikksjef Christian Jebsen i Nordic Web Radio. Dersom du hører en god melodi på kosekanalen Klem fm, så har Jepsen en finger med i spillet når du får høre hva.

-- Nisjekanaler vil øke i tiden fremover. Det ser vi ikke minst fra Sverige, hvor vi har hatt suksess med slike spesialkanaler via nettradio. Aviser, fjernsynskanaler og andre bedrifter med stort nettbesøk vil ha nettradio som supplement for å bindene kundene tettere til seg, sier Adina Broady.

Tredobling

En undersøkelse fra tredje kvartal viser at antall nordmenn som lytter daglig til webradio har tredoblet seg og er nå på tre prosent av befolkningen. I andre kvartal 2002 var tilsvarende tall på kun en prosent av befolkningen. Gjennomsnittelig lyttertid via web er i dag 116 minutter.

-- Moderne unge mennesker vil ha lettvinte løsninger. Og de tilbringer stadig mere av tiden foran datamaskinen. Derfor tror jeg webradio og DAB kommer til å ta over for tradisjonell FM-radio raskere enn det mange radiostasjoner har planlagt. Radiostreaming via web vil utvilsomt øke kraftig i årene som kommer, sier Broady.