VEKST: E-sport er spådd større vekst i Norge enn i resten av Europa. (Foto: fussballesbl.de)

E-sport i Norge vokser og vil vokse 11 prosent i 2019

Superdata og Paypal har gjennomført en undersøkelse om e-sport i 21 land i Europa og Midt-Østen. Undersøkelsen viser utviklingen.

Publisert Sist oppdatert

En spådd vekst på 11 prosent i løpet av 2019 er en kraftigere vekst enn det som er spådd for resten av Europa. Gjennomsnittet for Europa er spådd til å bli rundt 7 prosent. Dette i følge en pressemelding fra Paypal og Superdata.

– Resultatene fra den årlige e-sport undersøkelsen viser at industrien omsatte for 2,1 milliarder kroner i Europa i 2017. Omsetningen er forventet å nå 3,2 milliarder i 2019. Antall unike seere var 27 millioner, noe som er spådd å øke med nye 6 millioner i løpet av 2019. Inntektene kommer hovedsakelig fra sponsing, reklame, produkter, amatørturneringer og billettsalg, sier Jonas Breding, nordisk leder for Paypal.

Strømming er nøkkelen 

I fjor nådde norsk e-sport en omsetning på 71,5 millioner kroner. I år er den spådd å øke med 20 prosent (84 millioner), og i 2019 en ny økning på 13 prosent (96 millioner). Rekorden er det Russland som har. Når året er omme er det spådd at russisk e-sport vil omsette for over 378 millioner kroner. På andreplass kommer Sverige (311 millioner) og Frankrike på tredjeplass (210 millioner). De største drivkreftene for veksten innen e-sport er muligheten til å strømme via utradisjonelle plattformer, fremdrift innen spillteknologi, samt økt bevissthet om e-sport og antall e-sport entusiaster.

Kvinner

Når det gjelder demografien til det norske e-sport-publikummet viser undersøkelsen at Norge har den tredje største andelen kvinnelige e-sport-konsumenter i Europa, bak Sverige og Frankrike. Hver femte norske seer er kvinne (22 prosent), noe som er høyere enn gjennomsnittet i Europa (16 prosent).

Aldersgruppen 35-44 utgjør 32 prosent av e-sport publikummet i Norge, og gruppen 18-34 utgjør 22 prosent. Sammen representerer de over halve publikummet i Norge.