Ebøker etter Itunes-modell

Ebøker etter Itunes-modell

Nå skal Sony få fart på digital litteratur.
Sony startet i 2004 med sin Librie-tjeneste for å distribuere digitale tekster på nett. Teknologien fra E Ink skulle gjøre bøker på skjerm like salgbare som musikk. Men av de 2,3 milliarder amerikanske bøker som ble solgt i 2005 var bare 0,1 prosent en såkalt e-bok.

Nå prøver Sony å få nytt liv i Librie, På CES (Consumer Electronics Show) i Las Vegas vil selskapet vise frem sin nye bokleser, skriver Businessweek. Denne gangen lanseres bokleseren også for det amerikanske markedet. Den første Librie kom aldri lenger enn Japan.

Kjøp via boken

Teknologien som Sony bruker i den nye bokleseren ligner Librie, men den store forskjellen er en forhåndsinstallert salgsmodul. Gjennom sin webbutikk Connect kan brukeren koble bokleseren opp og laste ned direkte fra weben.

Sony har også fått med noen av de største amerikanske forlagene, Simon and Schuster, Harper Collins og Random House. Forlagene har tilgjengliggjort rundt 25.000 titler hver.

Den nye bokleseren bruker heller ikke proprietær format og kan, i motsetning til Librie, lese for eksempel pdf-filer. Den første utgaven var stappet full med sperrer og sikkerhetsbegrensninger, blant annet ble bøkene slettet etter 60 dager. Også denne begrensningen har Sony fjernet.

Få detaljer er kjent, men dingsen skal koste mellom 300 og 500 dollar (2000 og 3000 kroner) og kan brukes med Sonys Memorystick.