EDB leverer svenskenes post

EDB leverer svenskenes post

En avtale med svenske Posten sikrer EDB 120 millioner kroner i den tøffe perioden som kommer.

Offentlige it-avtaler blir stadig viktigere, nå som mange private selskaper tviholder på lommeboka.

EDB Business Partner har i så måte skutt gullfuglen.

De har halt i land en stor kontrakt med det svenske postvesenet. Frem til 2012 skal EDB levere driftstjenester, it-konsulenter, virksomhetsutvikling og opplæring til svenskene. Avtalen har en verdi på 150 millioner svenske kroner. Dette utgjør med dagens kurs nesten 120 millioner norske kroner.

LES OGSÅ:

EDB sparker 30 ansatte

- EDB er glade for å få samarbeid med et dynamisk selskap som Posten, der it-støtte til virksomhetskritiske applikasjoner er avgjørende for Postens service til allmenheten. Jeg ser frem til at EDB får bidra langsiktig og aktivt for at Posten skal nå sine mål, sier en fornøyd konsernsjef i EDB, Endre Rangnes, i en pressemelding.

Det er ikke første gang EDB jobber for svenske Posten. I flere år har de jobbet med blant annet Postens kasse- og lønnssystem og opplæring.

Rangnes omtaler avtalen som noe som gir EDB et "vesentlig utvidet oppdrag".

LES OGSÅ:

EDB rustet for ruskevær

Og svenskene er godt fornøyd med det norske selskapet.

- Vi har vurdert EDBs tilbud og styrke på det nordiske markedet som en avgjørende fordel, sier it-sjef Joss Delissen i Posten.

- EDBs kompetanse blir et viktig tilskudd for å få maksimal utvikling av Postens virksomhetskritiske it-miljøer innenfor logistikk og meldingshåndtering.

LES OGSÅ:

IBM-somling bra for EDB