EFF: Fem stjerner også til Adobe, Wikimedia, Wordpress og Yahoo!

Apple får topp-score av EFF

Både Electronic Frontier Foundation og Edward Snowden berømmer Apple for sine holdninger i spørsmål om personvern, transparens og bruker-rettigheter.

Publisert Sist oppdatert

Både EFF og Edward Snowden roser Apple for transparens og arbeid for personvern. EFF sier i en uttalelse:

Vi berømmer Apple for sin sterke holdning for brukerrettigheter, transparens og personvern.

Who Has Your Back?

Apple troner dog ikke ensom ensomt - også Adobe, Wikimedia, Wordpress og Yahoo! får ros som fortjent.  Dette fra rapporten med navn Who Has Your Back? 2015: Protecting Your Data From Government Requests.

Debatten går høyt i USA for tiden, er blant annet NSA adgang til datainnsamling står i sterk fokus. Også et ønske fra myndighetene om en bakdør til bruker-databaser og lagrede søk er omdiskutert, og er også stridstemaer vi kjenner igjen fra både England og Tyskland men ikke minst også her hjemme.

Snowden

At Apple er i en pågående konkurransesituasjon med Google, Microsoft og de andre store data-selskapene er ikke noe nytt, men Apple har i senere tid brukt personvern og rett til privatliv som et salgsargument og konkurranse-fortrinn. Vi er ikke interessert i våre brukeres data er antakelig også lettere å fronte dersom forretningsmodellen ikke avhenger av reklameinntekter.

Dette sentimentet speiles av eksil-amerikaner Edward Snowden, en omstridt figur, som har følgende å si om Tim Cooks perspektiv:

What really matters is that he’s (Tim Cook - red) obviously got a commercial incentive to differentiate himself from competitors like Google. But if he does that, if he directs Apple’s business model to be different, to say “we’re not in the business of collecting and selling information. We’re in the business of creating and selling devices that are superior”, then that’s a good thing for privacy. That’s a good thing for customers.

iOS 9 og innholds-blokkering

Apple angriper trusselen om invadering av privatsfæren på to ulike måter i de kommende operativsystemene for datamaskiner og mobile enheter. På den ene siden er man i ferd med å utvikle mer kunstig intelligens som opererer bak kulissene.

Dette gjelder Siri, den digitale assistenten som blir mer synlig i fremtiden, og som til en viss grad også vil forsøke seg på å spå hva brukeren ønsker seg av informasjon til enhver tid. Forskjellen er at dette skjer lokalt, det vil si at kun innhold på din egen enhet blir indeksert for innhold som så kan presenteres og prosesseres pro-aktivt. Personlig informasjon blir med andre ord ikke sendt over nettet til Apples servere, og lagres heller ikke. 

På den andre siden introduseres det utvidelser for å blokkere innhold for eksempel i nettleseren Safari. Mange tror at dette er adblocker eller liknende teknologi for å stenge av reklame, men det er det ikke. Snarere er hensikten å blokkere for de mange java-scriptene som kjører på nettsider, og som både sinker ned opplevelsen samtidig som det representerer en potensiell sikkerhetsrisiko.

Og ikke minst så er mange sporings-cookies avhengig av slike script, og disse vil dermed også begrenses. Det viser seg nemlig ofte at selv om brukeren aktivt går inn for å begrense sporing ved å stille dette inn i egen nettleser så ignoreres dette av sporings-verktøyene. 

Via Computerworld og EFF og TechCrunch