- Ehandel er for vanskelig

- Ehandel er for vanskelig

BARCELONA: Sikker og enhetlig autentisering er det som skal til for at flere skal gjøre innkjøp over internett, hevder RSAs toppsjef.
BARCELONA: -- Bare en liten del av alle som har internett-tilgang, gjør transaksjoner på nettet. Fire av fem synes det er skummelt, vanskelig og forvirrende å handle på nettet, sa Art Coviello, sjef i RSA Security under åpningen av årets europeiske RSA-konferanse. For fjerde gang arrangerer RSA en europeisk sikkerhetskonferanse, og antallet deltakere er større enn noensinne. Enklere sikkerhetsløsninger står høyt på dagsorden på årets konferanse.

Vendepunkt

-- Jeg tror ehandel står overfor et vendepunkt. Sikker og enhetlig autentisering er det som skal til for at folk flest skal få tillit til internett, og begynne å gjøre transaksjoner, sier Coviello.

RSA-sjefen viser til AOL som nå lanserer det de kaller "premium service" til sine mange millioner internett-kunder USA. Sentralt i den nye tjenesten står såkalt to-faktor autentisering. Det betyr at kundene må både ha en fysisk enhet, som passord-generator eller smartkort,

ogen pin-kode eller passord for å bevise at de faktisk er den de gir seg ut for å være. Ifølge Coviello vil sikker, eller "sterk" som ekspertene sier, autentisering legge forholdene til rette for enhetlig id-håndtering. Det betyr at folk som handler over internett kommer inn i flere nett-butikker ved hjelp av bare én pålogging. Dette har vært forsøkt før, for eksempel med Microsofts omdiskuterte Passport-tjeneste.

Nye sikkerhetsløsninger gjør at gamle visjoner kan hentes fram igjen.

-- It-sikkerhet bygger på tillit. Det er nå like før vi kommer over en terskel som gjør at folk har den nødvendige tilliten til nettbaserte tjenester, hevder RSA-sjefen.