Eksplosiv høst for trådløst

Bredbånd og flere pc-er i samme husholdning kombinert med enda lavere priser på trådløst utstyr får nettverksleverandørene til å gni seg i hendene.

Det kan bli en spennende høst for mange databrukere; de kommer til å installere trådløse nettverk hjemme. Bransjen er samstemmig om at det kan bli en voldsom økning i salget av trådløse nettverkskort og tilgangspunkter. Også Microsoft skal begynne å selge trådløst utstyr under eget navn.

En begrunnelse er at dagens løsninger er for vanskelige for vanlige forbrukere å installere. Det fnyser Andreas Sandvik i D-Link Norway av:

-- Skal det bli enklere å installere et trådløst nettverk nå, må det følge en servicetekniker med i pakken, hevder han. Sandvik startet opp D-Link Norway i oktober 2000. D-Link har imidlertid vært på det norske markedet i en årrekke gjennom distributører. Men siden de startet eget kontor har salget økt -- 400 prosent i 2001 og forventet 200 prosent i år.

Suksess hjemme

Sandvik sier D-Link har hatt stor suksess med hjemmenettverk. De har flere produktlinjer rettet inn mot hjemmemarkedet med dertil passende priser. En fireports trådløs svitsj med adsl-støtte, NAT brannmur og "foreldrekontroll"; at det kan settes regler for hvilke web-steder som kan besøkes -- koster fra 600 kroner inkludert moms.

-- Interessen for trådløst er kjempestor. Norge er et av de mest teknologikåte landene i verden. Vi for hele tiden forespørsler om 802.11a, som med 54 megabit per sekund er relativt mye raskere enn WiFi. Vi leverer foreløpig ikke dette i Europa, da det er noen uklarheter i forbindelse med standardisering i Europa, men vi selger allerede enheter som støtter 802.11a i USA.

-- Selv om 802.11a er raskere, så har det dårligere rekkevidde enn 802.11b. Og så benytter det en annen radiofrekvens, så kompatibilitet blir et problem. Det vil også bli forholdsvis dyrt i forhold til vår nye Air+ serie, som tross alt støtter 22 megabit per sekund, som holder til de aller fleste multimedieapplikasjoner, og som faktisk har bedre rekkevidde enn standard 11 megabit per sekund.

Hjemme og ute

Sandvik regner med at markedet for trådløst nettverk vil eksplodere til høsten, og at en stor del av salget vil gå til private. Han vil derfor jobbe mer med partnere innen detaljhandel og gi mer opplæring slik at trådløst nettverk blir noe du enkelt kjøper over disk. Men han vil nå mer enn det.

-- Det er også stor interesse for ip-soner i skoler og institusjoner. Alle våre aksesspunkter og et utvalg av våre kort har mulighet for å tilknyttes ekstern antenne for økt rekkevidde. Og vi vil utover høsten også starte med leveranser av trådløst bredbånd til mindre byer og tettsteder, de første avtalene er allerede i havn.

-- D-Link sliter litt med at vi er kjente for å levere til soho-markedet (small office and home -- red. anm.), men vi skal være med på alle fronter. Vi har markedets bredeste spekter av nettverksprodukter og kan konkurrere direkte med de store på "tungt jern". Våre rutere og svitsjer står ikke tilbake for de store og mer kjente når det gjelder ytelse og service.