Eksplosjon av matchsøk på nettet

Eksplosjon av matchsøk på nettet

Stadig flere klikker seg inn på nettet for en liten flørt. Fenomenet blant unge single er iferd med å ta helt av.
Lett tilgjengelighet samtidig som det ufarlig, uforpliktende og spennende, er elementer som ifølge flere eksperter trekker surfere mot sjekkesider på nett. Og dem blir det stadig flere av.

Over halvparten på date

Spraydate, som ble lansert i februar 2000, er blant landets største nettsteder. Nylig rundet de 500.000 profiler, et tall som nok må modifiseres, ettersom brukere kan registrere seg med flere, skriver Dagbladet.

Ifølge nettstedets egne undersøkelser har 74 prosent av brukerne gått på en date. Av dem har 55 prosent på et eller annet tidspunkt innledet et forhold. Over 50 prosent er mellom 30 og 50 år. Syv prosent av nettsjekkerne har rundet femti mens bare to prosent er i 60-årene.

Kvinner mest aktive

Trenden videre viser at kvinnene er mest aktive på nettsjekking. Ifølge portalsjef i Spraydate, Pål Øverseth Nisja, bruker den feminine part nettsteder i større grad enn tidligere.

--Kvinnene erfarer nok lettere at de får utbytte av tjenestene, sier Nisja.

Åpne og ærlige svar på spørsmål som spinner rundt alt fra familieliv til reising, fritidsvaner, drikking og røyking, kan være grunnene til dette.

Møteplassen for de over femti

Blant andre nettoperatører på sjekkefronten er nettstedet Blink, som har registert 4000 brukere i uken. Ifølge portalen, en betydelig økning etter at de ble etablert vinteren 2002.

Og det er håp, også for de som har rundet 50 i å finne en partner på nett. Mens Spraydate og Blink først og fremst er rettet mot ungdom og unge voksne, satser Møteplassen på litt eldre brukere. Ifølge administrator Gunn Nylend, har nettstedet registert et snitt på mellom 100-150 nye brukere hver dag.